Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Doorbraak beveiligen via biometrie is nog ver weg

14 september 2000 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Wim Amerongen
Wim Amerongen

Biometrie als beveiligingssysteem wil maar niet van de grond komen. De Belgische leverancier van biometrische beveiligingssystemen Keyware Technologies legt de oorzaak daarvan bij de te hoge verwachtingen die leveranciers scheppen. De beloofde veiligheid blijkt in de praktijk veelal niet haalbaar.

Het principe klinkt zo aantrekkelijk. Elk mens heeft een aantal unieke eigenschappen: de vingerafdruk, stem of de iris. Wat is er nu eenvoudiger dan deze te gebruiken als beveiligingsmethode? Daarmee zou er immers een eind kunnen komen aan vergeten wachtwoorden en rondslingerende pincodes. Maar een en ander blijkt makkelijker gezegd dan gedaan.

Verkeerd gepositioneerd

Francis Declercq, oprichter en ceo van het Belgische Keyware Technologies, stelt dat biometrie nog niet is doorgebroken omdat het verkeerd is gepositioneerd. "Leveranciers van diverse systemen claimen altijd dat hun systeem 100 procent betrouwbaarheid biedt. In de praktijk gaat dat niet op. Een vingerafdruk klopt niet als iemand zich in zijn vinger snijdt en stemherkenning faalt bij verkoudheid."
Declercq noemt als verdere manco’s de hoge prijs van scanners en andere apparatuur om de unieke kenmerken vast te leggen en de grote verscheidenheid aan beschikbare systemen. "Een bedrijf dat nu een biometrisch systeem wil kopen, heeft de keus uit driehonderd verschillende producten die moeilijk te vergelijken zijn op de verhouding prijs/prestatie."
Het uitblijven van een doorbraak is ook te wijten aan de terughoudende opstelling van investeerders. Die steken geen geld in technieken die zich in de praktijk nog nauwelijks hebben bewezen. Keyware wil daarom dit jaar enkele bedrijven overnemen die gespecialiseerd zijn in smartcards en Internet. Het koppelen van biometrische software aan bestaande infrastructuren moet leiden tot een versnelde groei van het bedrijf dat sinds juni aan de Londense Easdaq is genoteerd.

Oem-contract

Declercq ziet twee mogelijkheden om zijn bedrijf te laten groeien. "We kunnen oem-contracten sluiten met bedrijven die onze software installeren op hun apparatuur. De tweede manier is het overnemen van bedrijven op het gebied van smartcards, toegangstechnieken of Internetbedrijven. Daar kunnen we zelf onze biometrische producten mee koppelen."
Vorige maand sloot Keyware Technologies een oem-contract met Sony, dat biometrische software installeert op laptops die zijn voorzien van een microfoon en een kleine camera. Hij is nu op zoek naar een fabrikant van webcams om daar een oem-contract mee af te sluiten. Het nadeel van het sluiten van deze contracten is dat het vaak lang duurt voor zo’n overeenkomst leidt tot extra omzet, zo geeft Declercq toe. "Onze grote vijand is tijd. Daarom gaan we ook bedrijven overnemen, zodat we de groei kunnen versnellen." Het in 1996 opgerichte bedrijf behaalde het afgelopen jaar een omzet van 22 miljoen dollar, er werken ruim tweehonderd mensen.
Het afgelopen jaar nam Keyware Technologies enkele Internetbedrijven over en een fabrikant van smartcards. In België leidde dat onder andere tot een grote order voor de sociale identiteitskaart, een smartcard voorzien van biometrische beveiliging. In Nederland heeft hij begin dit jaar overwogen de biometrische tak van AND Software te kopen, die in april voor 55 miljoen werd verkocht aan de Engelse Bell Group. "De vraagprijs was echter veel te hoog, want die tak had slechts een omzet van 5 miljoen gulden."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs