Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Hypotheek te veel product, te weinig beleving

14 mei 20214 minuten leestijdCloud & Infrastructuur

Hypotheken blinken nog altijd uit in complexiteit. Waar de consument denkt aan een droomhuis, spreken hypotheekverstrekkers over rentevaste termijnen, annuïteit en boeterente. Deze complexiteit zorgt ervoor dat slechts weinig Nederlanders zich wagen aan het afsluiten van een hypotheek zonder tussenkomst van een adviseur. Het aantal execution only hypotheken dat zelfstandig door de consument wordt afgesloten bungelt nog altijd rond de 1 procent.

Voor de consument heeft de huizenjacht slechts één duidelijk omlijnd doel: het droomhuis. Een droomhuis is niet de beste locatie of de mooiste woning, maar de plek waar de consument z’n meest dierbare levenservaringen zal beleven. Het huwelijk, de kinderen en het ouder worden zijn de traditionele mijlpalen die men voor zich ziet bij de aankoop van een huis. Wie een hypotheek afsluit ziet deze dromen plots gereduceerd tot de vraag of een hypotheek annuïtair of lineair moet zijn.

Het is opmerkelijk dat juist een product dat zo hoogst persoonlijk is, zo zakelijk wordt aangeboden. In Nederland zijn er net iets minder dan vijftig hypotheeklabels en het onderscheidend vermogen wordt veelal gezocht in lage rentepercentages en de afwezigheid van renteboetes. Het zijn twee werelden die slechts moeilijk te verenigen lijken en verandering lijkt een kwestie van tijd. De productcentrische status quo staat in het bankwezen bijvoorbeeld al langer onder druk als gevolg van de opkomst van digital-only banken die een sterk vernieuwende klantbeleving bieden.

Fintech challengers

In het bankwezen is er de afgelopen jaren een duidelijke verschuiving te zien van statische financiële producten naar een dynamische klantbeleving. Een goed voorbeeld is de traditionele spaarrekening. Bij een online-only bank als N26 hevel je geen geld over van een betaalrekening naar een spaarrekening, maar realiseer je stapje voor stapje lang gekoesterde doelen. Je spaarrekening heet hier bijvoorbeeld “Machu Picchu” of “Designer tas”. Een consument spaart niet als doel op zich, maar spaart om te leven. Fintechs begrijpen dit en snoepen marktaandeel weg bij traditionele klanten door onder de huid van hun klanten te kruipen.

In een recent rapport van Hyarchis over tech trends in de hypotheekmarkt wordt bijvoorbeeld geïllustreerd dat de propositie van de meeste fintechs niet innovatief is. Hun productportfolio is een uitgeklede versie van de financiële producten die je ook bij de traditionele banken aantreft. Het enige verschil is dat zij met hun digital-only propositie naadloos aansluiten op de wensen van een generatie die is opgegroeid in het digitale tijdperk. Op eenzelfde manier helpen zij klanten niet om geld op te potten, maar om hun dromen te verwezenlijken. Dit doet Revolut bijvoorbeeld door geïntegreerde budgetteringsopties die excessieve uitgaven moeten voorkomen en N26 doet dit door een percentage van iedere transactie over te maken naar één van de droompotjes.

Challenger hypotheek

Of deze trend ook ingang zal vinden in het hypotheekdomein vragen wij aan Adriaan Hoogduijn, COO bij het softwarebedrijf Hyarchis. Adriaan zegt hierover: ‘Digital-only banken zien zichzelf niet primair als een bank zoals Uber zichzelf niet als een taxibedrijf ziet. Digital-only banken zijn eenvoudigweg technologiebedrijven met een banklicentie. Dit laatste wordt bevestigd door de verhoudingen in het personeelsbestand. Revolut heeft bijvoorbeeld meer dan 2.300 medewerkers waaronder geen enkele bankier, maar wel meer dan 1.000 softwareontwikkelaars’.

Vooruitblikkend op de toekomst zegt Adriaan: ‘In de financiële wereld wordt nog altijd gesproken over de digitale transformatie, maar het echte nieuws zijn digitale ondernemingen die de transformatie maken naar financiële dienstverlening. Het Britse Habito is hiervan een inspirerend voorbeeld. Sinds hun oprichting in 2016 hebben zij meer dan 5 miljard euro aan hypotheken verstrekt, maar je zult op hun website tevergeefs zoeken naar het woordje rente. Bij hen draait alles om de eenvoudige missie om hun klanten zo eenvoudig mogelijk aan een huis te helpen. Ja, daar is financiering voor nodig maar dat mag nooit afleiden van de droom die je met een huis voor ogen hebt. In Nederland is het wachten op een partij die eenzelfde toewijding heeft aan de klantreis zoals we dat nu reeds in de UK zien’.

Op donderdag 20 mei spreekt Adriaan Hoogduijn op Hyarchis Connect over de belangrijkste Tech trends in de hypotheekmarkt. Aanmelden voor dit online evenement is kosteloos en kan worden gedaan via de volgende link: Hyarchis Connect 2021 | Trends in Mortgage Tech – Hyarchis

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs