Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

“Product analytics is de nummer één maatstaf voor digitaal succes”

24 maart 20214 minuten leestijdData & AI

Amplitude heeft de resultaten bekendgemaakt van een onderzoek uitgevoerd door Harvard Business Review Analytic Services. Hieruit blijkt dat product analytics de nummer één maatstaf is voor de digitale ervaring. De enquête en het rapport getiteld “Making the Leap to a Digital-First Enterprise” laten een verandering zien in de manier waarop marktleiders de impact van digitale ervaringen meten. Ze verkiezen product analytics boven traditionele meetinstrumenten zoals web analytics, marketing attribution analytics, business intelligence tools en enquêtes.

Amplitude-klanten zoals Ford Motor Company, Care.com en Match werden door Harvard Business Review Analytic Services geïnterviewd voor het rapport. In totaal bevat het rapport inzichten van 295 executives van over de hele wereld. Hun bedrijven variëren in grootte van honderden tot tienduizenden werknemers en ze zijn actief in verschillende sectoren. Het rapport legde vijf nieuwe pijlers bloot die cruciaal zijn voor het leggen van de basis voor digitaal bedrijfssucces in het nieuwe digital-first tijdperk, waaronder:

– Het digital-first tijdperk blijft: Meer dan driekwart van de ondervraagde executives (78%) zegt dat de digitale adoptie is versneld en dat die snelheid ook niet meer zal terugzakken naar eerdere niveaus. Dit omdat klanten nieuwe en blijvende digitale gewoonten hebben ontwikkeld. 92% zegt dat dit een unieke kans is om te profiteren van digitale versnelling.
– Het digitale product is het epicentrum van het digitale bedrijf: Volgens 58% van de executives is een focus op engagement met gebruikers de belangrijkste indicator voor het succes van een digitaal product op de lange termijn. Dit laat de verandering zien in de maatstaf voor digitaal succes: van meten hoe je de klant binnenhaalt – met statistieken zoals advertentie klikken en webverkeer – naar meten hoe klanten waarde creëren binnen het digitale product.
– Net Promoter Score wordt minder relevant: De Net Promoter Score (NPS) was dé manier om het sentiment en de loyaliteit van klanten te meten. Nu zegt slechts 16% van de bedrijfsleiders dat sentimentscores van klanten, zoals NPS, belangrijk zijn voor het langetermijnsucces van een digitaal product. Dit is een belangrijke verschuiving van het achteraf meten van het sentiment van klanten naar realtime user engagement binnen de digitale productervaring als kritieke succesfactor.
– Datacultuur als onderscheidende factor: 43% van de executives zegt dat het ontbreken van een datagedreven cultuur de grootste uitdaging is wanneer bedrijven de sprong naar digital-first willen maken. Bijna 40% van de ondervraagden zegt bovendien dat het onvermogen om de complete klantervaring op verschillende devices, en voor verschillende producten te analyseren, en een gebrek aan gecentraliseerde data, belangrijke uitdagingen zijn.
– De verwachtingen zijn hoog en de concurrentie moordend: 81% van de executives denkt dat de verwachtingen voor geweldige digitale ervaringen nog nooit zo hoog zijn geweest. 69% zegt dat de concurrentie om de loyaliteit van klanten nog nooit zo stevig is geweest. Daarom is het voor alle digitale bedrijven urgent, en belangrijk, om de manier waarop ze in dit nieuwe tijdperk klantwaarde leveren, te herzien.

“We maken een revolutie door wat betreft de omzet van digitale producten. Hierbij draait het om het gebruik van digitale producten waarmee we de waarde die we voor klanten creëren volledig opnieuw vormgeven”, zegt Jian Wei Hoh, hoofd business design bij Ford Motor Company, in het rapport. “Alles wat mensen doen, heeft een digitaal aspect. Digitale producten helpen ons dichter bij de klant te komen door naadloos te integreren in hun digitale klanttrajecten.”

“Er zijn nu twee soorten bedrijven die sneller dan ooit opkomen: de digitale disruptors en de bedrijven die digitaal worden ontwricht”, zegt Jennifer Johnson, Chief Marketing and Strategy Officer, Amplitude. “Om in dit nieuwe digital-first tijdperk te overleven, moeten bedrijven een fundamenteel nieuwe benadering hanteren om digitaal klantgedrag te begrijpen, om te voorspellen welk gedrag zich vertaalt naar bedrijfsresultaten en om digitale ervaringen aan te passen en zo bedrijfsresultaten te maximaliseren. Je kunt deze inzichten niet krijgen via advertentieklikken en webverkeer. De nieuwe digitale bedrijfsstatistiek om te kunnen groeien, is dáár meten waar waarde wordt gecreëerd en uitgewisseld: in het digitale product. Het meten van digitaal succes via deze weg moet de kern zijn van elk digitaal bedrijf.”

Bekijk het onderzoek hier: https://info.amplitude.com/harvard-business-review-report?utm_source=press&utm_medium=PressRelease&utm_campaign=HBR

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    vrouw maakt foto van fiets met ai-tool
    ActueelData & AI

    Deze ai-tool checkt de prijs van koopjes op koningsdag

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs