Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Smartphones

‘Smartphone-innovatie mist visie’

17 maart 2016 - 09:01OpinieCloud & Infrastructuur
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Smartphones zijn als pc’s geworden: te weinig onderscheidend. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Smartphonefabrikanten zoeken naarstig naar vernieuwing. Onder de noemer van innovatie worden soms nieuwe snufjes geïntroduceerd, en dan gepresenteerd als grootse revolutie. Maar al te vaak is dat innoveren om het innoveren. Om dan dat als zodanig te kunnen marketen. Zie maar Samsungs Edge-smartphones met gekromd scherm, aan de zijranden. Zie maar LG’s nieuwe Android-smartphone G5 met verwisselbare modules. Zie ook de 3D touch in Apple’s iPhone 6s-modellen.

Niet alleen Android-toestellen lijken teveel op elkaar. De smartphone is op een soort uniforme gedaante uitgekomen, net zoals de pc dat lang geleden al heeft gedaan. Veel innovatie om het bewuste apparaat te vernieuwen, komt eigenlijk neer op een antwoord dat nog een vraag zoekt. Wat is het nut van deze vernieuwingen? Innovatie staat echter niet gelijk aan praktisch nut. Het ontbreekt de diverse fabrikanten aan een overkoepelende visie voor toekomstig nut en gebruik. Wat vind jij?

Meer over

SmartphonesTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Fokken met data

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Introductie van sase in het netwerk: eenvoudiger beheer en lagere kosten

    Handen
    ActueelSoftware & Development

    Workday en Randstad slaan handen ineen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: 15 miljoen voor QuiX Quantum, NTT Data met Eurofiber in 5G-zee (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Inzicht in kwetsbaarheden aanvalsoppervlak gaat voor budget

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Eigen datacenter, colocatie of cloud?

    3 reacties op “‘Smartphone-innovatie mist visie’”

    1. Frank Heikens schreef:
      25 maart 2016 om 07:38

      In de beginjaren waren smartphones niet heel smart (want het waren PDA’s die niet altijd online waren met een telefoon erin), en was iedere fabrikant voor zichzelf bezig om het segment te definiëren: vaste toetsenborden, slide toetsenborden, software toetsenborden, portret, landscape of vierkante schermpjes, telefoon- of PDA gebaseerd OS, niet uitwisselbare PC synchronisatiesoftware, …

      Toen kwam de eerste iPhone uit, en sinds toen wisten alle fabrikanten met uitzondering van BlackBerry hoe een smartphone eruit moest zien. Er is dus al 9 jaar vrijwel niks veranderd aan het uiterlijk van smartphones. Ja, het formaat, de randjes, de mogelijkheden, en heel veel andere onzichtbare verbeteringen, maar het uiterlijk is vrijwel gelijk gebleven.

      Op zich is het logisch: je hebt iets goeds (destijds een revolutie), dus je brengt elk jaar een iets verbeterde versie uit (een evolutie).

      Waar ik eigenlijk op zit te wachten, is op een bedrijf dat, net als Apple destijds, met iets revolutionair nieuws komt, wat de hele markt opschudt. Die kans is erg klein, maar toch blijf ik het hopen…

      Tot die tijd koop je de telefoon welke het beste bij jou past qua OS, diensten en euro’s.

      Login om te reageren
    2. Kees Noordsij-Wagenaar schreef:
      29 maart 2016 om 09:48

      De belangrijkste vernieuwing van de afgelopen jaren is door de Fairphone-2 bereikt:

      1. Modulaire bouw, waardoor het toestel makkelijker te onderhouden is en te upgraden zonder tot aanschaf van een nieuw toestel te moeten overgaan;
      2. Eerlijke productiewijze, waardoor er van grondstof tot assemblage arbeidsomstandigheden zijn zoals we die voor onszelf en onze kinderen zouden kunnen accepteren.

      Het lijkt me belangrijker dat deze vernieuwing doorgevoerd wordt bij alle producenten van Smartphones, dan dat men zich nu richt op andere, technologisch minder urgente vernieuwingen.

      Login om te reageren
    3. Bart Meeuwens schreef:
      12 april 2016 om 14:11

      Wellicht wordt het tijd om minder toestellen per jaar op de markt te brengen. Door het overspoelen van de markt met nieuwe toestellen met allerlei features (die niet door iedereen wordt gebruikt of begrepen). Las laatst op Teliq een interessant artikel hierover.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs