Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Nokia zet opmars op mobiele markt voort

19 augustus 2002 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Marten Dijkstra
Marten Dijkstra

Het Finse Nokia heeft zijn voorsprong op zijn rivalen binnen de markt voor mobiele telefoons verder uitgebouwd.

Volgens cijfers van de Amerikaanse/Britse onderzoeksfirma Strategy Analytics steeg Nokia’s aandeel in de wereldwijde verkoop van mobiele telefoons over het tweede kwartaal naar 37,2 procent, vergeleken met 35,4 procent over het eerste kwartaal. De Finse marktleider had overigens in juli geclaimd dat het al 38 procent van de markt voor mobieltjes in handen had. Nokia streeft naar een marktaandeel van 40 procent.
 
Over het tweede kwartaal zijn volgens Strategy Analytics wereldwijd 96,7 miljoen mobiele telefoons verkocht. In totaal verwacht de onderzoeksfirma dat dit jaar 417 miljoen mobieltjes over de toonbank zullen gaan, aanzienlijk meer dus dan de 393 miljoen exemplaren die in 2001 werden verkocht.
 
Achter Nokia heeft Motorola zich genesteld met een marktaandeel van 17,3 procent van de totale markt voor mobiele telefoons. Over het eerste kwartaal was dat nog 15,6 procent. De volgende drie plaatsten worden respectievelijk ingenomen door Samsung, Siemens en Sony Ericsson Mobile. Alle drie moesten marktaandeel inleveren.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Eén reactie op “Nokia zet opmars op mobiele markt voort”

    1. Frank Bakker schreef:
      16 oktober 2002 om 10:22

      Geachte heer/ mevrouw,
      Dit is een vraag over de cijfers gepubliceerd in de artikelen: “Nokia zet opmars op mobiele markt voort” (20 augustus 2002) en het artikel “Nokia: opleving mobieltjes, afname omzet (11 september 2002). Naar mijn mening komen de cijfers niet overeen. Als ik kijk naar het aantal mobiele telefoons dat in 2002 zou worden verkocht door Nokia, komt Strategy Analytics volgens het artikel van 20 augustus uit op een verkoop van 417 miljoen mobieltjes.
      In het artikel van 11 september staat “Bovendien lijkt Nokia’s eerdere prognose voor de verkoop van 400 miljoen mobiele telefoons over 2002 zo goed als haalbaar.” Dit zou betekenen wanneer we uitgaan van een marktaandeel van 37% voor Nokia dat er in 2002 (400/ 0,37) in totaal 1.081 miljoen mobiele telefoons zouden worden verkocht. Tussen 417 miljoen en 1.081 miljoen zit een groot verschil. Interpreteer ik de informatie niet goed, of staat er een fout in een van beide artikelen? Alvast vriendelijk bedankt voor de informatie.
      Met vriendelijke groeten,
      Frank Bakker

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    Netwerk, hub, organisaties
    ActueelData & AI

    Ook Amsterdam krijgt eigen ai-hub

    ActueelCarrière

    Grens tussen cio en cto vervaagt

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs