Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
televisie

Alles beïnvloeden, een lesje van Murdoch

03 april 2019 - 13:14AchtergrondInnovatie & Transformatie
Krijn Soeteman
Krijn Soeteman

Alle Engelssprekende landen beïnvloeden met een media-imperium. Is Fox News een arm van het Witte Huis van Trump of is het andersom? Je zou kunnen stellen dat Rupert Murdochs media-imperium alles omdraait en het Witte Huis slechts een van de tools is om de wereld te beheersen.

Vergeet alle complottheorieën met Bilderberggroepen en wat al niet meer, wil je echte invloed, dan beheers je alle belangrijke mediakanalen. Dat fixte Rupert Murdoch toen hij een klein regionaal Australisch krantje van zijn vader erfde. Gewoon met papier en kabeltelevisie bouwde hij een wereldomvattend netwerk van verschillende platformen waarbij precies die mensen aan het woord kwamen die Murdoch aan het woord wilde laten om zijn wil te dienen. Hoe dat verder allemaal in elkaar steekt, heeft de New York Times in een groot epos samengevat.

Uiteindelijk was het ook weer een ander – voorheen papieren – nieuwsmedium dat het hele web rond Murdoch ontrafelde, namelijk de NY Times. Laat dit zien dat wij constant reageren op de individuele pixels zonder het hele plaatje te zien? We schreeuwen moord en brand over de Facebooks en Googles van deze wereld, maar op die manier laten we ons het zicht ontnemen op het grote geheel.

Machtswellusteling Murdoch, welke lessen vallen te trekken uit het verhaal achter deze man voor onze verdere digitale toekomst?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    De 10 beste voorbeelden van ons toekomstig werk!

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Dit zijn de 10 beste oplossingen voor klanten!

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Maak haast met investeringen in digitale infrastructuur’

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    2 reacties op “Alles beïnvloeden, een lesje van Murdoch”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      4 april 2019 om 06:53

      Rare manier van humor. De ene nepnieuws-fabriek die een andere nepnieuws-fabriek verwijten maakt? Het is allebei drie keer niets. Ondertussen kun je de NOS of BBC ook al niet meer vertrouwen want die doen inmiddels net zo hard mee. Terwijl Google, Twitter en Facebook inmiddels alles censureren wat hen niet uit komt.

      Welcome to the Brave new World!

      Login om te reageren
    2. Louis Kossen schreef:
      4 april 2019 om 13:26

      @Johan Dat is inmiddels wel de tactiek geworden, bij kritiek op de ene nieuwsbron meteen naar de andere wijzen. Ik lees ook de twitterhordes en heb inmiddels de afkorting MSM ontdekt: main stream media.
      Waarschijnlijk zit Soros er ook nog achter! Ik denk dat de NOS en BBC niet te vergelijken zijn met een mediaconcern als dat van Murdochs. Het is een machtig concern met een uitgesproken politiek boodschap. Fox, enkele hele grote britse kranten. Hij heeft zowel een rol gespeeld bij het verkiezen van Trump als het stemming maken rond de Brexit en de EU. Het is ook lastig wat nu waarheid is en wat een overwogen opinie. Maar om overwogen gaat het al lang niet meer om, er zijn krachten die er genoegen in scheppen of belang bij hebben om tweespalt te zaaien en mensen uit elkaar te spelen. De kracht van de herhaling.

      In Amerika heb je de Breitbart maar wij hebben ook al sites gekregen die stemming maken tot doel verheven hebbem, tpo.nl, dds, de voice of europe. En het trekt een publiek aan dat er heilig in gelooft. Het heeft iets deprimerends. Een groep van hele ontvevreden boze mensen.

      Met de manier waarop mensen nu nieuws tot zich nemen (internet, sociale media) ontkomt niemand er meer aan daarvan gebruik te maken. Denk er geen politieke partij is daar niet over nadenkt, hoe pluggen wij onze boodschap. Het geldt voor iedereen die iets moet van een ander. Wat je ook moet verkopen, een product of een boodschap. Murdoch is daar heel machtig in.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs