Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Nieuwe proef met gezichtsherkenning op Schiphol

18 februari 2019 - 18:55AchtergrondInnovatie & Transformatie
Krijn Soeteman
Krijn Soeteman

Schiphol begint met een nieuwe proef waarbij reizigers met behulp van een gezichtsscan een vliegtuig kunnen boarden. Het gaat dus niet om een proef waarbij de gezichtsscan bijvoorbeeld het paspoort vervangt, maar juist de laatste stop voor het instappen. Waar gebruikt u al biometrische informatie om acties te ondernemen?

De proef op de nationale luchthaven is in samenwerking met het Hongkongse Cathay Pacific. Reizigers die mee willen doen aan de proef, moeten een gezichtsscan maken bij een registratiepunt, samen met paspoort en instapkaart. Vervolgens kunnen de passagiers die deze procedure doorlopen hebben, instappen aan boord van het vliegtuig zonder eerst nogmaals op paspoort of instapkaart gecheckt te worden. Dit zou de doorstroming moeten bevorderen. Hoeveel tijdwinst deze manier van instappen op moet leveren, is niet bekend; dat wijst de proef hopelijk uit.

In eerste instantie worden slechts maximaal twee gates uitgerust met het systeem dat geleverd wordt door het bedrijf Vision Box. Het ministerie van Defensie is ook betrokken bij de proef. Schiphol zegt dat de biometrische informatie na 24 uur gewist wordt. Of de informatie ook op andere manieren gebruikt gaat worden, is niet bekend.

Wat vindt u over het algemeen van biometrische systemen om ergens toegang tot te verkrijgen en wat vindt u van dit idee in het bijzonder?

Meer over

Biometrie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    ‘Gezichtsherkenning vergt keuzes in wetgeving’

    Biometrie
    ActueelInnovatie & Transformatie

    GroenLinks stelt vragen over gezichtsherkenning

    ActueelData & AI

    Schiphol voorspelt beste aankomsttijd voor security

    AchtergrondData & AI

    ‘Schiphol ziet ‘no limits’ in informatiemanagement’

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Gezichtsherkenning? San Francisco wacht nog even

    ActueelData & AI

    E-mergo en Qualogy leveren bi aan Schiphol

    Eén reactie op “Nieuwe proef met gezichtsherkenning op Schiphol”

    1. Wim Pluimers schreef:
      19 februari 2019 om 12:56

      DIt lijkt mij eerlijk gezegd een oplossing voor een niet-bestaand probleem.

      De échte bottleneck ligt volgens mij vooral in de tijd die het kost om aan boord in je stoel te komen. Geregeld sta je in de gate (dus na het boarden) of in het gangpad van het vliegtuig te wachten op een passagier voor je die bezig is met zijn koffers.
      Ik zou eerder verwachten dat het boarden door middel van zones verder geoptimaliseerd zou worden.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs