Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Onderzoek: Nederlandse medewerkers vaker ontevreden over zakelijke uitgaven

7 maart 20233 minuten leestijdFinanciële dienstverlening

Een nieuw rapport van Soldo, het toonaangevende Europese platform voor onkostenbeheer, onthult de omvang van de financiële problemen waarmee Nederlandse werknemers te maken krijgen als gevolg van zakelijke uitgaven. 44% van de deelnemers antwoordde dat hun werkgerelateerde uitgaven het afgelopen jaar zijn gestegen.

Het leidt ertoe dat werknemers drastische maatregelen nemen om de kosten te dekken, vooral wanneer sommigen weken of zelfs een maand (20%) moeten wachten om hun geld terug te krijgen. Werknemers gebruiken zelfs persoonlijke kredietkaarten (18%) en 9% heeft al geld geleend van vrienden en familie om deze kosten te dekken.

Uit het onderzoek blijkt dat out-of-pocket uitgaven hun tol eisen op het financiële welzijn en de geestelijke gezondheid van werknemers. 16% van de ondervraagden gaf toe minder geld te hebben omrekeningen te betalen. Bijna een kwart (23%) geeft aan minder te kunnen sparen dan zij zouden willen. 50% van de deelnemers krijgt stress door het voorschieten van bedragen van hun eigen geld.

Als gevolg daarvan zeggen werknemers dat bedrijven hun declaratieproces moeten veranderen. Van de groep die een complete verandering wil (12%) geeft de meerderheid (53%) aan dat bedrijven medewerkers betaalkaarten moeten aanbieden. Dan zijn er helemaal geen declaraties meer nodig. 45% van deze groep geeft aan dat een tool om bonnetjes automatisch te verwerken zou helpen en 33% wijst op een soepeler acceptatiebeleid voor kleine bedragen.

Carlo Gualandri, CEO en oprichter van Soldo:

“Het is belangrijk dat bedrijven de werkelijke schade van slechte onkostenprocessen en -vergoedingen inzien. De werknemers maken de persoonlijke financiële pijn van het terugbetalingsproces kenbaar: ze willen minder bureaucratie, meer transparantie en meer rechtvaardigheid. Het is nu aan de financiële leiders om de veranderingen door te voeren waar werknemers nood aan hebben.

“De juiste technologie voor onkostenbeheer kan daarbij helpen. Bedrijfskaarten, waarop vooraf geld wordt geladen, nemen de last van out-of-pocket uitgaven weg. Wanneer ze bovendien gekoppeld zijn aan real-time uitgavendashboards, hebben financiële teams een beter overzicht van en controle over de uitgaven. Dat is een win-winsituatie in deze moeilijke economische tijden.”

Stijgende inflatie heeft een impact op uitgaven

En niet alleen mensen met lagere inkomens hebben het zwaar. Werknemers in verschillende salarisschalen worden getroffen door de stijgende inflatie, die een domino-effect heeft op bedrijfsgerelateerde kosten zoals reizen en ontspanning.. 25% van de respondenten met de hoogste inkomens (meer dan €70.000/jaar) heeft in november 2022 meer dan €500 aan werkkosten voorgeschoten. 16% in deze inkomensgroep geeft aan dat de werkgerelateerde uitgaven aanzienlijk zijn gestegen en de 52% geeft aan dat het terugbetalingsproces te lang duurt.

Wanneer dit zelfs al stress geeft voor de hoogste inkomens, dan is het niet verwonderlijk dat bijna 1 op de 5 medewerkers met een gemiddeld tot laag inkomen minder dan €30.000 per jaar) zich erg onprettig voelt bij het voorschieten van kosten voor zakelijke doeleinden. Maar liefst 6 op de 10 (61%) met dat inkomen ervaart stress vanwege zakelijk voorgeschoten kosten.

Werknemers verwachten meer inspanningen van grote bedrijven

Hoewel de meeste bedrijven in de ogen van onze deelnemers iets doen om te proberen tegemoet te komen aan de behoeften van, doet bijna 1 op de 4 niets (23%), een percentage dat stijgt tot 34% in de grootste bedrijven (met meer dan 1000 werknemers). Bovendien zijn mensen met de laagste inkomens (minder dan €30.000 per jaar) nog kritischer: in dit geval zegt maar liefst 39% dat hun bedrijf niets doet om werknemers te ondersteunen bij hun voorafgaande werkgerelateerde uitgaven.

Alle resultaten kunt u nalezen in ons rapport: Inflatie voert druk op: medewerkers vaker ontevreden over zakelijke uitgaven en declaraties

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    ActueelData & AI

    Cyberverzekeringen schieten tekort terwijl risico’s groeien

    Contract ondertekenen
    ActueelFinanciële dienstverlening

    Capgemini koopt Nederlandse dochter Delta Capita Group

    Rabobank
    ActueelData & AI

    Ai helpt geplaagde Rabobank in strijd tegen witwassen

    Touwtrekken duel strijd gevecht battle
    OpinieFinanciële dienstverlening

    Opensource en eigendom vormen geen culturele strijd

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Topicus lanceert bankingplatform: Akkuro

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs