Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Bulgaren kunnen surfen met E-card

08 maart 2001 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Hellen Kooijman
Hellen Kooijman

In de voormalige Oostbloklanden maakt het gebruik van internet steeds meer opgang. Bulgaren kunnen sinds kort thuis het net op met een E-card, die hen tevens de mogelijkheid biedt uit negen aanbieders te kiezen.

Voorheen moesten Bulgaarse gebruikers elke maand persoonlijk naar het kantoor van hun internetaanbieder om abonnementsgeld te betalen, want sinds het bankroet van een aantal belangrijke banken betalen ze liever contant. Om korte metten te maken met de tijdrovende gang naar de provider, niet zelden gevestigd aan de ander kant van stad of dorp, kwam een aantal Bulgaarse internetbedrijven vorig jaar al op de markt met de Internet-card, een kartonnen of plastic kaartje zo groot als een pinpas. Het kaartje vermeldt de naam van de gebruiker en een wachtwoord. Door het wachtwoord te koppelen aan een persoonlijke geheime code kan de gebruiker internet op.
De I-card is echter alleen geldig voor één aanbieder. Daarom is er sinds kort de E-card. Hiermee kan de thuisgebruiker kiezen uit negen verschillende ida’s (internet diensten aanbieder). De kaart heeft voordelen. Op piekuren of als om andere redenen het surfen tergend langzaam gaat, hop je gewoon naar een andere ida zonder een nieuwe account aan te maken. Gunstig is ook dat de gebruiker de kosten zoveel kan drukken als hij zelf wil. Sommige aanbieders bieden goedkopere toegang ’s nachts of in het weekend. Vooral dat laatste is belangrijk in Bulgarije, waar nog geen gratis internet wordt aangeboden, zoals in Nederland.

Nederland

De kaarten zouden ook in een land als Nederland hun entree kunnen maken, meent Momtchil Todorov, marketeer bij Hewlett-Packard Bulgaria. "Een van de belangrijkste voordelen van de E-card is dat ze gebruiksvriendelijk is. Je krijgt wat je wilt op het moment dat je dat wilt en bovendien betaal je exact voor wat je krijgt. Als je een account hebt voor 20 uur, zoals dat in Duitsland gebruikelijk is, maar slechts 5 uur surft, betaal je eigenlijk teveel. Als je een abonnement hebt op ongelimiteerde toegang, betaal je in feite altijd teveel."
Ook de ida’s zelf slaan munt uit de nieuwe internetkaart, omdat ze de kosten van distributie en reclame gezamenlijk dragen. In Bulgarije zijn de kaarten niet alleen in bijna alle winkels, maar zelfs bij de boekenstalletjes op straat te koop. Ze kosten minimaal zes Bulgaarse leva, nog geen zeven gulden.
Bulgarije claimt de eerste te zijn met de verkoop van de gezamenlijke E-card. De kaart voor slechts één ida, de I-card, is in ieder geval ook al in zwang op de Filippijnen en in Kazachstan.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondOverheid

    Offshoring: waarom niet Bulgarije?

    Computable.nl
    AchtergrondSoftware & Development

    Outsourcing in Oekraïne is booming business

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs