Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jacob Spoelstra

Spoelstra spreekt: Dikke vinger

02 december 2009 - 08:51OpinieCarrière
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Kantoorhumor is de ergste vorm van humor die er bestaat. Als ik 's ochtends na negenen op mijn werk kom, is er altijd wel één collega die zegt: goedemiddag!. En als ik 's middags ook maar één minuut voor vijven naar huis ga: zo heb je snippermiddag? Dolly Parton weet niet wat ze aangericht heeft met haar liedje ‘Working nine to five'.

Het werken van negen tot vijf zit in onze genen. Kijk maar eens naar onze snelwegen. We staan elke ochtend en middag op hetzelfde tijdstip keurig netjes in een rij om werk te doen wat we thuis ook gewoon kunnen doen. Ja, maar ik moet ook vergaderen. Nee, je moet aan het werk! Vergaderen is voor mensen die niet weten wat ze moeten doen en daarom maar gaan overleggen met mensen die ook niet weten wat ze moeten doen.

We hadden het over werktijden en dat blijft een leuk onderwerp. Het bleek ook weer eens uit de vele reacties op het bericht dat werknemers bij IBM niet meer vier dagen van negen uur mogen werken in plaats van vijf dagen van acht uur. Het mag wel van IBM maar niet van de klant, ABN Amro, want die wil gewoon vijf dagen per week ondersteuning. Hadden we niet in een crisis gezeten dan had IBM gezegd: ja, dikke vinger, ze komen niet op vrijdag want dan werken onze mensen niet. Maar tijden zijn veranderd. Nu zegt de ABN Amro: ja dikke vinger, ze komen wel anders bellen we iemand anders.

Ergens anders

Dus nu moet IBM netjes aan haar personeel vragen of ze alstublieft ook een dag extra willen werken. Ja, dikke vinger, zeggen de personeelsleden en deze gaan vervolgens kijken of ze ergens anders vier dagen in de week kunnen werken. Maar helaas tijden zijn veranderd en dus zullen ze toch netjes vijf dagen gaan werken. Totdat de crisis voorbij is uiteraard.

Zelf werk ik al jaren 36 uur in de week, oftewel, ik ben een parttimer volgens mijn collega's. Van kantoorhumor krijg ik een dikke vinger.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    British Post Office
    AchtergrondOverheid

    Britse postkantoorschandaal: Fujitsu-software leidde tot rechtsdwalingen met tragische gevolgen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: groeigeld voor Conpend en Basetime, Odin koopt Assyst (en meer)

    Beursvloer Cybersec Netherlands
    EventsSecurity & Awareness

    Waarom Amerikaanse techreuzen geen soevereiniteit kunnen garanderen

    ActueelCarrière

    NLdigital: versobering 30%-regeling kortzichtig en schadelijk

    ActueelCarrière

    RightBrains nomineert 18 leiders en talenten

    ciso
    ActueelSecurity & Awareness

    Nova Advisor Agent: gamechanger voor ciso of ai-hype?

    9 reacties op “Spoelstra spreekt: Dikke vinger”

    1. jan faber schreef:
      2 december 2009 om 11:56

      Niet iedereen die 4 dagen werkt is op vrijdag vrij dus argumenten kloppen niet.

      Login om te reageren
    2. stefan schreef:
      2 december 2009 om 13:39

      alleen ambtenaren werken van 9 tot 5.

      Login om te reageren
    3. gast schreef:
      2 december 2009 om 13:47

      Foutje,

      Ambtenaren zijn aanwezig en vergaderen. Dat is iets anders dan werekn.

      Login om te reageren
    4. EC schreef:
      2 december 2009 om 13:52

      Toch fijn dat je er tenminste van uit gaat dat (de meeste) ambtenaren ook gewoon werken!

      On topic: is iedereen onmisbaar bij IBM? Waarom niet een schema met verschillende dagen voor de vrije dag, desnoods met een telefonische bereikbaarheidsafspraak?

      Login om te reageren
    5. EH schreef:
      2 december 2009 om 14:53

      Helaas, helaas. Er wordt nog steeds gedacht dat fysieke aanwezigheid iets, maar dan ook iets te maken heeft met werken c.q. een opdracht volbrengen.
      Er zijn mensen die verzetten werk in de helft v.d. tijd en doen dat midden in de nacht. So what? Als de klus geklaard wordt, is het toch helemaal niet belangrijk of dat van 9 tot 5 of ergens van 5 tot 9 gebeurd?

      Blijkbaar vertrouwd niemand elkaar. De werkgever de werknemer niet en omgekeerd. We hebben het al jaren over sturen op resultaat, maar doen, ho maar. Wie anno nu nog stuurt op aanwezigheid leeft echt in het verre verleden!

      Login om te reageren
    6. ICT-er schreef:
      2 december 2009 om 16:12

      ICT-ers werken nooit. Daar hebben ze toch computers voor? Waar moeten ze anders de tijd vandaan halen om op de Computable site te surfen en flauwe grappen te maken terwijl het nog geen 17:00 is.

      Login om te reageren
    7. PaVaKe schreef:
      2 december 2009 om 18:31

      @EH … hangt van de functie af; het is wel handig als iemand met een ondersteunende functie overdag op kantoor is ipv ’s nachts thuis

      En resultaat gericht sturen … is altijd lastig, productiviteit (en wellicht ook bijbehorende kwaliteit) is altijd lastig te meten.
      Als ik sneller ben dan mijn collega’s, maar ik claim dezelfde tijd nodig te hebben, dan heb ik het lekker rustig thuis, toch?

      Login om te reageren
    8. Externe schreef:
      4 december 2009 om 12:58

      Je ziet het bij iedere klant, er worden externe medewerkers ingehuurd om de 4 (en soms zelfs 3)-daagse werkweek van internen te compenseren.

      Login om te reageren
    9. Peter schreef:
      14 december 2009 om 12:16

      Het door de klant gewenste servicelevel staat natuurlijk volstrekt los van de personele invulling.
      Een 4daagse werkweek is uitstekend te combineren met 7×24 uur dienstverlening. Het is gewoon een kwestie van goed invullen.
      De IBM-argumentatie is dan ook een volkomen drogreden. Dit is gewoon afschuiven op het personeel. Zoals insiders weten is bij IBM de afgelopen jaren wel e.e.a. veranderd.

      Overigens heeft aanwezigheid niets te maken met effectiviteit. In 4×9 uur kun je meer werk verzetten dan in 5×8.
      Enne …. de grootste ambtenaren zitten bij de banken. Waar ze doorgaans ook maar 36 uur per week ‘werken’.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs