Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Eurlings zweert onbewezen tunnelsystemen af

01 december 2009 - 14:09ActueelCloud & InfrastructuurRijkswaterstaat
Diederik Toet
Diederik Toet

Bij de officiële opening van de tunnels van de A73 bij Roermond heeft verkeersminister Camiel Eurlings beloofd om nooit meer nieuwe onbewezen technieken te gebruiken bij de aanleg van tunnelbuizen. De Roer- en de Swalmentunnel werden op 1 december officieel in gebruik genomen, na twee jaar vertraging door problemen bij de 52 systemen die in de tunnels worden gebruikt.

De tunnels zijn al langere tijd in gebruik bij het verkeer, maar werden regelmatig afgesloten voor onderhoud. Van begin september tot eind november 2009 gingen de buizen helemaal dicht om de systemen te verbeteren en te testen. Op het laatste moment koos Rijkswaterstaat bovendien voor een andere blusinstallatie, waardoor de oplevering extra vertraging opliep.

De tijdelijke afsluiting van de tunnelbuizen was nodig om de diverse systemen om te bouwen naar de definitieve situatie, om ze vervolgens integraal te testen en om er verscheidene verkeers- en veiligheidsscenario's in te testen.

‘Restpunten’

Het is niet zo dat alle problemen inmiddels zijn opgelost. Meer dan tweehonderd 'restpunten' staan nog op het lijstje van Rijkswaterstaat, schrijft Eurlings in een brief aan de Tweede Kamer. Daar zitten volgens de minister echter geen kritische punten bij.

In de politiek is een discussie ontstaan over het grote aantal verplichte veiligheidsinstallaties voor tunnels. Met het totale project van de tunnels van de A73 is een bedrag gemoeid van ruim 800 miljoen euro, waarvan bijna 30 miljoen voor de technische installaties.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelSoftware & Development

    ICT Automatisering levert software Botlekbrug

    6 reacties op “Eurlings zweert onbewezen tunnelsystemen af”

    1. Willem schreef:
      2 december 2009 om 08:06

      En nog een bewindspersoon die belooft zicht niet meer schuldig te maken aan innovatie…

      Login om te reageren
    2. mark schreef:
      2 december 2009 om 10:08

      Jammer dat hierdoor alleen oude technieken worden gebruikt.

      Login om te reageren
    3. Nike schreef:
      2 december 2009 om 11:39

      @ willem,

      correctie: geen ONBEWEZEN innovatie.

      Login om te reageren
    4. Betweter schreef:
      2 december 2009 om 11:54

      Die kastjes voor het rekening rijden die nog ontwikkeld moeten worden is dat wel bewezen technologie?

      Login om te reageren
    5. Willem schreef:
      2 december 2009 om 11:56

      Interessant dat in het verkeer en op het spoor een mate van veiligheid wordt ge�ist, die bijvoorbeeld in Barendrecht als onrealistisch terzijde wordt geschoven.
      Het gaat Eurlings dan ook niet om veiligheid. Hij wil bij volgende projecten geen experimenten die op lange termijn een betere oplossing geven, zoals een tunnel in plaats van de overlast van een weg aan de oppervlakte, maar lagere kosten en snelheid zodat hij snel kan scoren met meer wegen ten koste van spoor (over dat de HSL nog steeds niet op snelheid kan rijden hoor je hem niet), groene ruimte, bewoners en natuur.
      Korte termijn scoren ten koste van lange termijn leefbaarheid, dat zoekt Eurlings.

      Login om te reageren
    6. Ron Tuijnman schreef:
      2 december 2009 om 14:34

      Als het maar dik geld oplevert, dan is onbewezen technologie ineens wel mogelijk: zie inderdaad de kilometerkastjes die volstrekt onbewezen zijn maar waar Eurlings dus gewoon een miljarden-operatie mee wil gaan realiseren. Een slagboom open of dicht krijgt ie niet voor elkaar, maar een complex systeem van tijd- en plaatsgebonden kilometerbeprijzing dus zogenaamd wel. Ongelofelijk, wat een bestuurlijk knoeiwerk!
      Dat worden niet de kwartjes van Kok maar de Euro’s van Eurlings!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs