Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Internetproject heeft opvolging nodig’

20 november 2009 - 16:484 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Rian van Heur
Rian van Heur

Voor onze jaarlijke Consultancy Guide vroegen we onze Computable-experts waarom je als bedrijf een consultant zou moeten inhuren om je te laten adviseren over internet. 'Een van de trends van het afgelopen jaar was dat steeds vaker onschuldige websites gebruikt worden voor de verspreiding van malware. Dat gebeurt uiteraard zonder dat de eigenaren zich daar bewust van zijn.' Een bedrijf moet daarom ook nadenken over de opvolging van een internetproject. Dat zegt country manager Benelux Jan van Haver van G Data.

Wat is het?

Internet is de elektriciteit van de 21e eeuw, vindt country manager Benelux Jan van Haver van G Data. Hij kan zich een leven zonder internet niet meer voorstellen.

E-commerce maakt gebruik van internet. Je kunt het zien als een business-enabler, zegt teammanager Marco Jongen van DSM. 'Dat geldt voor een kleine start-up, die naamsbekendheid kan krijgen bij de grote zoekmachines door een slimme websites en Google-adwords. Maar ook voor een multinational die internet gebruikt om allerlei doelgroepen te bereiken, zoals potentiële klanten, werknemers of investeerders.

Moet ik hierover nadenken?

Ieder bedrijf moet nadenken over een internetstrategie. 'Een website is het visitekaartje dat potentiële klanten eerst zien, voordat ze langskomen. De emotie die daarbij hoort bepaalt of een bezoeker klant wordt of bezoeker blijft', zegt senior PHP-programmeur Willem-Peter Perquin van YniVerse.

Internet biedt voor ieder bedrijf kansen, zegt eigenaar Floris Vlasveld van Eyos. 'Dat kan zijn in marketing, in het stroomlijnen van nieuwe processen intern en de samenwerking met klanten en leveranciers of bij het betreden van (nieuwe) markten.'

Bedrijven moeten er vooral over internet nadenken als het gaat om communicatie en marketing. 'Binnen de mediamix moet zorgvuldig worden bepaald wanneer en hoe internet en aanverwante toepassingen in te zetten', eigenaar Tom Ederveen van PrimoPosto.

E-commerce is vooral interessant als je producten of diensten verkoopt. Bij producten met een verkoopprijs lager dan tweeduizend euro moet je erover nadenken, zegt Perquin. 'Voor duurdere producten geldt dat voelen en zien heel belangrijk is.'

Wat valt er te kiezen?

Internet is niet alleen meer beschikbaar op pc's. Gebruikers kunnen ook via hun mobiele telefoon toegang krijgen tot de bedrijfswebsite. Zorg daarom dat de website ook via een mobiele telefoon bereikbaar is of denk na over een aparte applicatie voor de mobiele telefoon.

Voor webwinkels zijn er op internet voorgebouwde websites te vinden waar de webwinkel van een bedrijf ‘in gegoten' kan worden. Deze webwinkels hebben een generiek ontwerp en zijn daarom minder flexibel bij het koppelen aan bestaande ict-infrastructuur.

De keuzes die een bedrijf maakt moeten in ieder geval nauw samenhangen met de marketingstrategie, zegt projectleider internet Hans Detering van ProImpact. 'De wijze waarop het bedrijf zich op internet wil presenteren en met welke functionaliteit hangt nauw samen met de doelgroep.'

Wat is daar zo moeilijk aan?

De Consultancy Guide 2010 verschijnt op 18 december 2009.

Zorg dat je vindbaar bent, denk niet dat het succes vanzelf komt. 'Begin klein, start met een website of online bestelformulier en kijk of er bezoekers komen. Is het levensvatbaar, schroef het dan op. Het heeft geen zin om een dure winkel te hebben als de website niet gevonden wordt', zegt Perquin.

Een aspect dat niet mag worden onderschat is de beveiliging van een webwinkel of internetsite, zegt Van Haver. 'Een van de trends van het afgelopen jaar was dat steeds vaker onschuldige websites gebruikt worden voor de verspreiding van malware. Dat gebeurt uiteraard zonder dat de eigenaren zich daar bewust van zijn.' Een bedrijf moet daarom ook nadenken over de opvolging van een internetproject. 'Een systeem dat veel onderhoud vereist, maar niet onderhouden wordt leidt tot een verlaagd veiligheidsniveau.

De implementatie van een online winkel of ander traject vergt vaak veel meer dan van te voren wordt ingeschat, zegt Ederveen. 'Een consultant kan helpen om reële doelstellingen en key performance indicators (kpi's) te formuleren. Daarbij kan hij een goed inzicht geven wat het van de organisatie vraagt om de onderdelen goed te implementeren.'

Een uitdaging is om de meerwaarde van een internettoepassing te kunnen laten zien. 'Maak dat duidelijk aan de hand van een business case en ga daarna meten om het bewijs te zien', zegt Jongen. 'Neem Ebay, die had waarschijnlijk nooit voorspeld dat ze in een jaar tijd door hun iPhone-applicatie 400 miljoen dollar aan extra omzet zouden genereren.'

Wie geeft hierover advies?

AAC Cosmos
Accenture
Altran
Atos Origin
BT
Caesar
Capgemini/Sogeti
Centric
Ciber
Fujitsu
HP
ICT Automatisering
Imtech ICT
IT Staffing
KPN/Getronics
Logica
Microsoft
NCCW
Nobel
Ordina
Qurius
Siemens
Simac
Tata Consultancy Services
Total Specific Solutions
T-Systems
Unisys
VX Company

Selectie adviesbedrijven

Bovenstaande lijst kwam tot stand door aan de veertig grootste adviesbedrijven te vragen over welke ict-deelgebieden zij adviseren.

De selectie van de veertig grootste adviesbedrijven is uitgevoerd door Mazars Berenschot Corporate Finance. Dat gebeurde op basis van omzetgegevens van ict-bedrijven die ict-advisering als hoofdbedrijfsactiviteit hebben. Deze omzetgegevens zijn gehaald uit openbare bronnen.

Meer over

E-facturatieE-overheidIntranetiPhoneMalware

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs