Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Telecom: vast en mobiel integreren

28 november 2008 - 16:104 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Diederik Toet
Diederik Toet

Waar telecom vroeger vooral betrekking had op gesprekken via vaste of mobiele telefoons, verstaan we tegenwoordig onder telecom ook steeds vaker het versturen en ontvangen van data, het mobiele gebruik van internet en de integratie tussen mobiele telefoon en de werkplek op kantoor.

Wat is het?

Telecom is al jaren niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Waar het vroeger vooral betrekking had op gesprekken via vaste of mobiele telefoons, verstaan we tegenwoordig onder telecom ook steeds vaker het versturen en ontvangen van data, het mobiele gebruik van internet en de integratie tussen mobiele telefoon en de werkplek op kantoor. Daarbij schurkt het onderwerp aan tegen Mobility, dat inhaakt op mobiele werkmethoden.

Wat zijn de trends?

Steeds meer bedrijven integreren hun mobiele telefonie (gsm, umts) in hun bestaande bedrijfsnetwerk van vaste telefonie (pabx). Mobiele telefoons functioneren als ware het een bureautoestel, maar dan draadloos. Dus bellen via verkorte telefoonnummers en ook functies als doorverbinden en gelijktijdig rinkelen. Leveranciers kunnen software clients op mobiele telefoons laden waarmee alle mobiele verkeer bij de pabx wordt afgeleverd.

Telefonie komt steeds vaker op de desktop terecht. Door inmenging van softwareleveranciers op het gebied van telefonie zullen steeds meer traditionele telefoonfuncties worden overgenomen door de desktop of laptop. Gebruikers kunnen vanaf de desktop gesprekken opzetten, de status van collega's zien of in een conference call samen aan een document werken. Andersom trouwens ook: desktop-applicaties die op mobiele telefoons draaien (zie het onderwerp Mobility).

Internetbellen (voip) via de mobiele telefoon staat nog in de kinderschoenen, maar gaat waarschijnlijk binnenkort een vlucht nemen. De Europese Commissie kijkt naar de beperkingen die de mobiele telefoonaanbieders opleggen aan het gebruik van mobiele voip. Het verbieden van voip-software, zoals Skype of Fring, op mobieltjes, zal daardoor tot het verleden behoren. De aanbieders voelen zich bedreigd door de technologie waarbij gratis of heel goedkoop kan worden gebeld via een dataverbinding op het mobiele telefoontoestel.

Steeds meer mobiele toepassingen vereisen hoge overdrachtssnelheden. Umts volstaat tegenwoordig vaak niet meer en sommige telecomaanbieders leveren de opvolger hsdpa al. Uiteindelijk zullen nog snellere technologieën zoals WiMAX en lte (long term evolution) beschikbaar komen. Daarmee zijn op termijn theoretische downloadsnelheden van 70Mbps respectievelijk 326Mbps mogelijk.

Welke oplossingen zijn er?

Het gebruik van smartphones, slimme multifunctionele telefoons die in veel opzichten lijken op kleine computers, neemt enorm toe. Tussen het derde kwartaal van 2007 en dezelfde periode van 2008 groeide de gezamenlijke omzet uit de verkoop van smartphones met 44 procent (met name door de iPhone en nieuwe modellen van BlackBerry en Nokia). Op de toestellen kunnen verschillende kantoorapplicaties worden geïnstalleerd. Ongeveer een op de zes verkochte telefoontoestellen zijn smartphones.

Bedrijven verbeteren de bereikbaarheid van hun werknemers door gebruik van single number reach. De gemiddelde medewerker heeft een veelheid aan communicatiemiddelen zoals vaste telefoon, mobiele telefoon en DECT-toestel tot zijn beschikking. Dit komt de bereikbaarheid niet ten goede. Door het toepassen van single number reach technieken wordt de medewerker bereikbaar onder één telefoonnummer, onafhankelijk van met welk apparaat hij het telefoongesprek aanneemt.

In het tweede kwartaal van 2009 organiseert het Agentschap Telecom, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, een veiling van de 2,6GHz frequentieband. Deelnemers aan de veiling kunnen een deel van de frequentie gebruiken voor de ontwikkeling van mobiele breedbandverbindingen. Naast de derde generatie mobiele telefonie (umts) kan de frequentie worden ingezet voor nieuwe technologie, zoals WiMAX en lte (Long Term Evolution). Daarmee zijn op termijn theoretische downloadsnelheden van 70Mbps respectievelijk 326Mbps mogelijk.

Om mobiele kosten te besparen en de inpandige signaaldekking te verbeteren, installeren sommige bedrijven femtocellen. Dat zijn kleine cellulaire basisstations met een laag zendvermogen, die via een breedband internetaansluiting worden verbonden met het netwerk van een aanbieder van mobiele telefonie. Femtocellen kunnen momenteel tot vijf mobiele telefoons ondersteunen.

Er is nog een manier om de dekking te verbeteren en de kosten te besparen. Binnenkort geeft het ministerie van Economische Zaken de frequentie vrij waarop DECT-toestellen werken. Hierdoor kunnen organisaties hun eigen privé-omgeving voor mobiele telefonie realiseren. Ook is het mogelijk om mobiele telefonie vergaand te integreren in het bedrijfsnetwerk.

Consultancy Guide 2009

Dit artikel is onderdeel van de Consultancy Guide 2009. Deze gids geeft een overzicht van de trends en ontwikkelingen op de Nederlandse markt voor consultants. Daarnaast bevat de gids de resultaten van een onderzoek, uitgevoerd door TNS NIPO, naar de ervaringen van ict'ers met consultants. De Consultancy Guide 2009 verschijnt op 19 december 2008 in druk.

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Mobiele belkosten verlagen door vast/mobiel-integratie

    3 reacties op “Telecom: vast en mobiel integreren”

    1. Keimpe Bleeker schreef:
      12 december 2008 om 16:59

      Mobility is een van mijn aandachtsgebieden. Toch vraag ik mij soms af of wij dit allemaal zelf wel willen. Dit gevoel werd versterkt toen ik kortgeleden mijn accountmanager van, nota bene, mijn telecomprovider wilde spreken. Die bleek niet bereikbaar te zijn. De reden: rookpauze!

      Mobility solutions zijn prima voor medewerkers ‘in het veld’. Ik denk dat alle anderen gewoon op een kantoor (centraal, bij de klant of thuis) aan een draadje kunnen werken. Zij die het over draadloze e-mail ‘solutions’ hebben en dat ook als een schakel in hun kritische proces beoordelen, focussen slechts op gadgets.

      Men weigert zich kennelijk te realiseren dat langdurige uitval van mobiele netwerken of een mechanisme waar deze netwerken afhankelijk van zijn, een gigantisch grotere impact heeft als de actuele financi?le crisis.

      Laten we de schaars blijvende bandbreedte die over het algemeen zonder enige QOS geleverd wordt, daar toepassen waar we het echt nodig is.

      Login om te reageren
    2. M@rc schreef:
      13 december 2008 om 09:18

      Enkele minpunten

      1)Draadloze verbindingen zullen nooit op kruissnelheid geraken zolang er geen voldoende middelen komen tegen stralingspolutie.
      2)De mogelijkheden om storingen, virussen of stralingsblokeringen voor deze systemen te veroorzaken worden steeds makkelijker, dan praten we nog niet over georganiseerde groepen met bepaalde bedoelingen.
      3)De maatschappij zal zodanig van deze systemen afhankelijk worden zodat het onmogelijk wordt nog zonder GPS of GSM te functioneren, voorbeelden hiervan is het afnemen van de openbare telefooncellen, interimarbeiders die worden geselecteerd op de eerste bereikbare telefoon, enz.

      Login om te reageren
    3. Picocel schreef:
      29 december 2008 om 08:00

      In de laatte alinea staat `Binnenkort geeft het ministerie van Economische Zaken de frequentie vrij waarop DECT-toestellen werken. Hierdoor kunnen organisaties hun eigen priv�-omgeving voor mobiele telefonie realiseren.’

      Dit is fout want DECT toestellen werken niet in de DECT-guardband.

      Volgens http://www.picogsm.nl:

      DE DECT-guardband, een gedeelte van de gsm1800-band, mag per 1 januari 2009 vergunningsvrij gebruikt worden door laagvermogen gsm. Wat gaat dat voor de consument en het bedrijfsleven betekenen? Door het vrijgeven wordt het mogelijk dat iedereen met of zonder bedrijf een gsm-netwerk kan bouwen. Dit kan door een pico-gsm

      In de laatste alinea staat dat de ‘(laagvermogen gsm-basisstation) te plaatsen. Voor het plaatsen is geen toestemming, dus geen vergunning, nodig van de overheid. De pico-gsm gaat tal van mogelijkheden bieden voor bedrijven die een eigen gsm-netwerk binnen hun bedrijfspand of bedrijventerrein willen beginnen of een goede indoor gsm oplossing zoeken. De regelgeving op het gebied van gsm-picocellen in de DECT-guardband is nog in ontwikkeling.

      Meer info op http://www.picogsm.nl

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs