Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Elektrische auto

Eset kraakt laadpas elektrische auto via nfc-truc

12 december 2019 - 09:563 minuten leestijdActueelSecurity & AwarenessEset
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Het systeem achter de laadpassen voor elektrische auto’s blijkt fraudegevoelig. Dat toont internetbeveiliger Eset aan door met een simpele truc het unieke id-nummer van de pas te kopiëren.

Om de laadpas te kraken, volstaan een Android-app voor het lezen van de nfc-chip en een Proxmark3 nfc-writer waarvan namaakversies voor enkele tientjes verkrijgbaar zijn in Chinese webshops.

Dave Maasland, directeur Eset Nederland, legt uit dat ze van de theorie uitgingen dat de authenticatie van de laadpassen alleen plaatsvond op basis van een uniek serienummer van de kaart. ‘Het blijkt inderdaad erg eenvoudig om met een nfc-lezer dat nummer te achterhalen en te kopiëren.’

In een pdf deelt het beveiligingsbedrijf hoe het stap voor stap te werk is gegaan. De gebruikte middelen zijn een Android-telefoon met de app NFC Taginfo of MIfare Classic Tool. De gebruikte nfc-writers zijn een Proxmark3 die voor 340 euro te koop is, een Proxmark3-kloon uit china (36 euro) en een acr122u-nfc-writer voor 18 euro.

Nadat de unieke identiteitscode van de originele kaart via de nfc-reader is bemachtigd – waarvoor dus wel de kaart van de pashouder moeten worden gescand – wordt de code naar een andere kaart gekopieerd. Dat gaat via een aantal commando’s dat in de pdf wordt gedeeld. Vervolgens is de gekopieerde pas te gebruiken om te betalen bij laadpalen. In een reportage van de NOS is te zien hoe dat gaat.

Probleem is bekend

Bij het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) zou het probleem al langer bekend zijn. Maar in de afwegingen rondom gebruiksvriendelijkheid – de passen moeten werken bij laadpalen van verschillende aanbieders – zou het platform dat een aanvaardbaar risico vinden, meldt Maasland.

Newmotion, één van de aanbieder van de laadpassen, zegt tegenover de NOS bekend te zijn met het probleem. Volgens het bedrijf is de kans op fraude ‘klein’ en vindt er controle plaats. Klanten zouden in het geval van fraude niet zelf voor de kosten opdraaien.                                                                 

Fastned, dat laadpalen langs snelwegen aanbiedt, verklaart tegenover de NOS dat de passen ‘niet de best beveiligde techniek’ gebruiken en dat het bedrijf daarom scherp op fraude let. Fraudeurs zijn volgens Fastned bovendien met camerabeelden op te sporen omdat die de stations beveiligen en kentekens registreren. Het bedrijf roept gebruikers van de laadpassen op om regelmatig de betaaloverzichten van laadsessies te controleren op verdachte transacties.

Maasland: ‘Het probleem is dus bekend bij de aanbieders van de passen, maar waarschijnlijk is het niet op korte termijn op te lossen. Dat komt door de infrastructuur van het systeem achter de betaalpassen. Het unieke id-nummer is op dit moment de enige authenticatie van de kaart.’

Meer over

AppsAuthenticatieMifareTablets

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Eset haalt als eerste Ecso-label binnen

    contactloos betalen
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ACM: dwing toegang tot nfc af met extra EU-regels

    ActueelData & AI

    Leaseplan stapt in slim laden via startup PowerD

    4 reacties op “Eset kraakt laadpas elektrische auto via nfc-truc”

    1. R.J. Tuijnman schreef:
      12 december 2019 om 12:35

      Dus eigenlijk is er ook een nep-laadpaal benodigd om gebruikers te lokken en de pas te skimmen… Wordt wel erg bewerkelijk voor een paar tientjes elektra…

      Login om te reageren
    2. Stef Joosten schreef:
      13 december 2019 om 08:29

      Dit klinkt als de OV-kaart fraude uit 2009. Met een gemanipuleerde OV-chipkaart kon toen prima worden gereisd. TransLink had de kaart bewust niet geblokkeerd om redenen van gebruikersvriendelijkheid en achtte de pakkans klein. Toch groeide dit uit tot een groot schandaal omdat het geen incident maar een structurele ontwerpfout betrof.

      Stapt het NKL 10 jaar later in dezelfde valkuil?…

      Login om te reageren
    3. Johan Duinkerken schreef:
      13 december 2019 om 08:53

      Nogal gênant. “Omdat wij een ondeugdelijke beveiliging op onze producten hebben zetten we camera’s in om onze klanten te bespioneren.”

      Faalhazerij van de bovenste plank.

      Login om te reageren
    4. Frank Heikens schreef:
      13 december 2019 om 09:57

      Quote uit het artikel:
      “Bij het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) zou het probleem al langer bekend zijn. Maar in de afwegingen rondom gebruiksvriendelijkheid – de passen moeten werken bij laadpalen van verschillende aanbieders – zou het platform dat een aanvaardbaar risico vinden, meldt Maasland.”

      Ze hebben het echt niet door! Dit is geen aanvaardbaar risico! Dit is een grote ontwerpfout!

      Bankpassen moeten overal werken, ook bij andere banken dan je eigen bank. Voor het gebruikersgemak doen we maar even geen strenge controles. Ik pak een lege bankpas, schrijf daar Gerrit Zalm op, loop een ABN AMRO kantoor binnen, en haal zo even een paar duizend euro op, op een fake pas en m’n blauwe ogen. Kun je je dit voorstellen?

      Voor iedereen zal dit een absurd scenario lijken, maar voor het NKL is dit normaal. Dit lijkt me willens en wetens te zijn gebeurd. Kunnen we hier aub de verantwoordelijke mensen voor naar de gevangenis sturen? En ze mogen natuurlijk ook betalen voor de (snelle!!!) transitie naar een veilig systeem.

      Nog meer redenen om te wachten tot we gewoon waterstof kunnen tanken voor onze auto’s met een brandstofcel…

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs