Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

NFT’s: meer dan alleen digitale kunst

29 juni 20223 minuten leestijdChannelInnovatie & Transformatie

Een NFT of een non-fungible token is een digitaal eigendomsbewijs van een uniek, digitaal goed. Het gaat dan bijvoorbeeld om een digitaal kunstwerk, een stukje muziek of een video. Uniek wil zeggen dat het onvervangbaar is. Soms zal het bij NFT’s zo zijn dat er geen enkel ander soortgelijk object is. Het digitale kunstwerk is dan één keer gemaakt en vervolgens verkocht. Maar dat is niet altijd het geval. Je kan het een beetje vergelijken met je favoriete jas. Er zijn er dan misschien wel tienduizenden van gemaakt en je buurman kan net dezelfde jas hebben, maar die ene specifieke jas is van jou. Je mag niet zomaar die van je buurman dragen. In de praktijk kunnen we verschillende soorten NFT’s onderscheiden. Daarover hebben we het in dit artikel.

Digitale kunst

In de eerste plaats kan het gaan om digitale kunst. Dat zijn de NFT’s waarover je in het nieuws vaak hoort, omdat ze net als echte kunstwerken soms voor grote bedragen worden verkocht. De handel in kunst-NFT’s is behoorlijk lucratief. Rond sommige van deze kunstcollecties is bovendien een heuse community ontstaan. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de digitale kunstwerken van de Bored Ape Yacht Club. Daarvan zijn er 10.000 gemaakt. Enkel wie een van de 10.000 kunstwerkjes heeft, krijgt toegang tot de gesloten en exclusieve community waartoe onder meer Paris Hilton en Justin Bieber behoren. De schaarste in combinatie met deze community zorgt voor oplopende prijzen.

Digitale tickets

Of het nu is voor een leuk concert of voor de finale van de Champions League: enkel mensen met een toegangskaartje krijgen toegang. Spijtig genoeg worden er altijd wel tickets nagemaakt en verhandeld op de zwarte markt. Dit kan worden voorkomen door de tickets te tokenizen. Onder andere Coachella, het grootste muziekfestival van Amerika, heeft al NFT-tickets uitgebracht. Ze worden niet alleen gebruikt als toegangsticket voor het festival, maar ook voor unieke on-site ervaringen.

Gamevoorwerpen

Ook de gamesector heeft de NFT-markt ontdekt. Bij klassieke games bepalen de makers het spel. Zij beslissen over het decor van het spel en over welke wapens je kan gebruiken. Bij NFT-games kunnen gamers zelf objecten creëren. Soms gaat het om wezentjes die men kan fokken, soms kan men zelf creatieve outfits ontwerpen en andere keren kan men programma’s aan het platform toevoegen. En dat alles kan worden verhandeld via NFT-marketplaces als OpenSea en Rarible. Kopers kunnen hun aankopen later opnieuw verkopen en kunnen zo net als de oorspronkelijke ontwikkelaar geld verdienen. Het zijn dingen waarop ook bijvoorbeeld metaverse profit, een nieuw NFT-beleggersplatform, focust.

Digitaal vastgoed

Iedereen wil zijn plaatsje in het metaversum en daar spelen platforms als Decentraland op in. Men kan er investeren in een stuk grond en er een huis op bouwen. Het een en ander kan bovendien in de vorm van NFT’s worden verhandeld. Sommige wijken zijn daarbij populairder dan andere wijken, net zoals bijvoorbeeld 100 m² bouwgrond in Amsterdam duurder zal zijn dan 100 m² bouwgrond in Pekela. Ook hier speelt het communitygebeuren een rol. Eind 2021 betaalde iemand 450.000 dollar voor een stukje grond, gewoon om de buurman van Snoop Dogg te kunnen zijn. Uiteraard digitaal, want in Californië zou je daar aanzienlijk meer voor betalen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Drukkerij uit 1703 stapt in nft’s

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs