Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Gezocht: high potentials boven het maaiveld

alfa1
29 juni 2022 - 09:504 minuten leestijdAdvertorialCarrièrealfa1
Redactie Computable
Redactie Computable

IT-dienstverlener Alfa1 (250 medewerkers) zoekt synergie tussen de dochterbedrijven GROUP9, Merapar, bright-r, Haystaq en mStack. Deze ‘zelfsturende cellen’ moeten elkaar en zichzelf beter maken. Rick Roelofsen: “Op alle niveau’s in de organisatie zoeken we synergie-voordelen.”

Het Brabantse Alfa1 (vestigingen in Veldhoven en Den Bosch) wil geen grijze muis zijn. Dienstverlening wordt geleverd op “top senior niveau”, zoals consultant Rick Roelofsen het noemt. Of het nou (cloud-)technologie voor mediabedrijven is, consultancy of testen, er moet gepresteerd worden. En dat vraagt om zelf denken en zelf sturen van de medewerkers. “We zijn niet bang om kritische discussies met klanten te voeren”, aldus Roelofsen.

Om de ambities waar te maken, zijn absolute uitblinkers nodig, die ook nog eens teamplayers zijn. Maar waar vind je die? Roelofsen: “Soms denk ik wel eens: wat doen wij onszelf aan door te zoeken naar de elite in ons vak terwijl de markt al zo schaars is. Om die reden hebben we bright-r opgericht voor high potentials die boven het maaiveld uitsteken. Een bright-r wil altijd sneller. Bij ons gaat hij of zij werken met een specialist uit een van onze cellen, iemand met dezelfde interesses. Dat levert synergie op. De senior wil graag kennis delen met iemand die deze kennis kan absorberen. De senior vertelt niet wat ze moeten doen maar laat zien hoe het kan.”

Parels zoeken

Een bezoek aan Alfa1 in Den Bosch maakt snel duidelijk dat je hier niet voor middelmaat moet zijn. Roelofsen vertelt: “Eigenaren Rob Slaats en Erwin van Dommelen hebben een groep talenten om zich heen verzameld met een enorme drive en passie. Onze mensen zijn erg competitief en hebben een drang om de beste te willen zijn. Wat ons ook onderscheidt is dat ze zelf bepalen wie hun nieuwe collega’s worden. Bij een sollicitatie hebben zij de final call want uiteindelijk moeten zij met de nieuwe medewerker in een team werken. Omdat we zo selectief zijn naar collega’s, moeten we ook kritische zijn op wie we als klant accepteren. We zoeken de parels, zoals ASML en bol.com.”

Allemaal leuk en aardig, maar waarom zouden jonge techneuten voor Alfa1 kiezen en niet voor een ander tech-bedrijf? Roelofsen: “Allereerst moeten ze voor ons kiezen omdat het 100 procent goed voelt, anders gaat het niet werken. We hebben meerdere groeipaden gecreëerd, voor echte starter en voor degenen die al wat meer ervaring hebben. Voor beide geldt dat ze, voordat ze bij ons kwamen, geen gelijken konden vinden en dat het hen nooit snel genoeg ging. Bij ons kunnen ze doorgroeien. We hebben een sfeer gecreëerd waarin niemand het eng of vervelend vindt om aan te geven ergens nog in te moeten groeien. Wij geloven dat je niet in alles goed of een specialist kunt zijn, daarvoor verandert de technische markt gewoon te snel.”

Vikingrun

Bij Alfa1 moet kennis van Microsoft- en Java-technologie worden aangevuld met de juiste soft skills. Roelofsen: “Het vakmanschap van onze mensen bestaat voor 50 procent uit softskills. Je maakt de software altijd voor iemand, of voor een doelgroep die een behoefte heeft. Dat doe je naar onze mening het meest efficiënt in een echt agile team. Wij zien dat onze teams niet alleen agile doen maar ook echt agile zijn. Onze manier van werken wordt zelfs door onze klanten geadopteerd. Dat is voor mij persoonlijk de reden dat ik onderdeel wil zijn van deze groep. Dat… en onze bourgondische bedrijfscultuur.”

Met ‘bourgondisch’ doelt Roelofsen op alles wat niet direct met werk te maken heeft maar wat je wel samen met collega’s doet. Ondanks dat Alfa1 “stiekem groot is geworden” voelt voor Roelofsen alles nog familiair. Het lijntje tussen ‘vriend’ en ‘collega’ is dun. Roelofsen: “Zo proberen we elk jaar een paar buitenlandse trips te maken om elkaar nog beter te leren kennen. Om ons te verdiepen in een onderwerp organiseren we meerdere competence days, sommige met overnachtingen. En we zijn actief op het gebied van vitaliteit. Niks hoeft, alles mag: een sportabonnement, een set gewichten, nieuwe hardloopschoenen, een bootcamps of vinkingrun. Dit jaar komt er ook een masseur naar kantoor.”

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Kabinet steekt 430 miljoen in techindustrie, Defensie werft hackers (en meer)

    AchtergrondCarrière

    ‘Mbo’ers willen de it in, maar stagemuur houdt ze tegen’

    OpinieData & AI

    Van uitvoerder naar regisseur: hoe ai werk en talent samenbrengt

    Eddie van Marum
    Carrière

    Hoe de overheids-it minder afhankelijk wordt van externen

    M&A, Fusie & Overname
    ActueelSecurity & Awareness

    Cybersecurity is business

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloud-soc stelt nieuwe eisen aan teams, tools en processen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs