Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: She’s got the look

24 maart 2010 - 08:47OpinieCloud & InfrastructuurAppleCasio
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Wat maakt automatiseren het leven toch mooi. Althans dat las ik laatst in een artikeltje over de Casio Exilim EX-S12. Met de Make-Up Shot functie op de nieuwe Casio Exilim EX-S12 worden gezichten op foto's met één druk op de knop gephotoshopt. Dat is toch fantastisch! Met één druk op de knop zie je eruit als Patricia Paay!

Goed nieuws dus voor vrouwen die net door hun Adam opzij zijn gezet en via internet een nieuwe partner zoeken. Met zulke strakke foto's staan mannen in de rij. Het enige probleem is dat ze met een burka naar hun eerste afspraak moeten, maar goed, dat is ook op te lossen. Voor ons mannen maakt het niet zo veel uit hoe we eruit zien. Vrouwen kijken toch naar ons alsof we kangoeroes zijn. Het gaat er niet om hoe we er uit zien maar wat we in de buidel hebben.

Ik merk ook dat er in de ict-industrie vaak voor het uiterlijk wordt gegaan in plaats voor de inhoud. Als het programma er niet flashy uitziet maak je minder kans als leverancier ondanks dat je een veel betere functionaliteit hebt. Eigenlijk zou op ict-producten ook moeten staan: photoshop-vrij.

Apple

Apple is zo'n leverancier die vaak handig in speelt op de aantrekkingskracht van het uiterlijk. Ze maken al jaren producten die er heel goed uitzien maar vaak op veel vlakken inferieur zijn aan andere producten. (Goed woord trouwens inferieur. Een woord dat we wat vaker zouden moeten gebruiken in de ict.) Kijk maar eens naar de nieuwe iPad, u weet wel die hele grote telefoon waar je niet mee kunt bellen. Hij ziet er goed uit maar wat je er mee kunt? Ja, je kunt hem heel goed aan anderen laten zien.

Misschien moeten we ict-producten ook gaan zien als kangoeroes. Dus niet kijken hoe ze eruit zien maar wat ze in de buidel hebben. Maar ja, dan zul je zien dat we kiezen voor diegene die het hoogst kan springen. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    7 reacties op “Spoelstra spreekt: She’s got the look”

    1. Jan van Leeuwen schreef:
      24 maart 2010 om 10:40

      Overigens wist u dat Apple zijn “look” meestal “geleend” heeft van vroegere designers? Soms vraag ik me af wat eigenlijk van Apple zelf gekomen is, nou je behalve de marketing met Steve die zich als de grote guru ziet.

      Login om te reageren
    2. Han schreef:
      24 maart 2010 om 11:41

      In een lelijk huis kun je ook wonen inderdaad, maar wie wil het kopen? Laten we nu niet opeens doen alsof IT alleen maar nut heeft als functionele goocheldoos. In de praktijk wordt 80% van die mooie techniek niet gebruikt. Dan is het toch mooi de IT nog geld kan verdienen met een mooie verpakking. Kunnen al die programmeurs weer worden betaald om nog meer overbodige functies te bouwen. Zo houden we onszelf lekker bezig. Liever minder(?) slim en mooi dan lelijk met veel overbodige inhoud (Patricia, niet vrouwonvriendelijk bedoeld trouwens). Wellicht ten overvloede: ik heb een iMac en Steve Jobs is mijn guru.

      Login om te reageren
    3. Jos W schreef:
      24 maart 2010 om 11:44

      “Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius – and a lot of courage – to move in the opposite direction.” Albert Einstein.

      Volgens mij zitten de ‘intelligent fools’ toch echt bij Microsoft en moet je voor iets meer ‘genius’ en ‘courage’ bij Apple zijn.

      Of vindt Spoelstra dat ‘eenvoudig’ gelijk staat aan ‘inferieur’?

      Login om te reageren
    4. Wilco S schreef:
      24 maart 2010 om 12:56

      Ik lees de column van Jacob Spoelstra zo af en toe en het valt me steeds meer op dat zijn columns gebaseerd zijn op een hoog gehalte aan gevoel en emotie. Zo ook deze keer weer neemt Jacob niet de moeite om zijn mening met ook maar één feit te staven, sterker nog, zijn eigen werkgever heeft een tijd terug een grote laptoptest uitgevoerd waarbij juist de Apple laptops als beste performers naar voren kwamen (zie ook link; https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/infrastructuur/2637750/2379248/test-apple-presteert-weer-het-best.html).
      Al met al weer een leuke performance van Jacob, maar helaas gebaseerd op helemaal niets dan een ongefundeerde mening.
      Zijn voorbeeld dat bij Apple producten vooral naar de buitenkant wordt gekeken is dus erg vergezocht en volgens mij dus niet waar, maar dat is dan weer mijn persoonlijke mening.

      Login om te reageren
    5. Freek schreef:
      24 maart 2010 om 13:15

      “Ik lees de column van Jacob Spoelstra zo af en toe en het valt me steeds meer op dat zijn columns gebaseerd zijn op een hoog gehalte aan gevoel en emotie.”

      Inderdaad, zoals Spoelstra zelf aangeeft ‘stand-up comedy’… Lach er om en neem het vooral niet serieus ;-)iPad als telefoon is inderdaad een leuke karikatuur …

      Login om te reageren
    6. RV schreef:
      25 maart 2010 om 07:40

      Yeap, en nadat deze gezichten instant gefotoshopped zijn (voor het nog onbewuste gebruikers-publiek), worden deze gezichtsfoto’s ook geheel automatisch – voorzien van gps-tags – geupload naar iedere privacy-predator on the planet 😉

      Denk je eens in.. Ga zelf eens na…
      Waarom zouden MOBIELE_TELEFOON_CAMERA’s sinds een aantal jaren uitgerust zijn met software die GEZICHTEN HERKENT in foto’s?? Wie zou daar echt beter van worden?

      Dit is een mogelijke reden:
      Zo kan een hele cloud aan zich overal bewegende fotocamera’s in mobiele devices (telefoon, pda, blackberrys) in een klap ingezet worden, via telecom provders en geheime diensten, als REMOTE SURVELANCE TOOLS, terwijl JIJ betaald voor de aanschaf en het abbonement.. Doortrapt plannetje he?

      1. De FBI heeft al toe gegeven dat ze op afstand je microfoon kunnen inschakelen om je af te luisteren via je mobieltje…
      2. Je mobieltje geeft bijna continue een GPS-signaal af, zodat je positie uit te peilen is door derden…
      3. HI biedt als een dienst aan om je SMS-en ONLINE op te slaan.. Wie kan daar voordeel aan hebben???
      4. Wat denk je zelf dat er nog meer uit de geheime software-buidels gaat springen aan verborgen mogelijkheden van “je mobieltje”

      Login om te reageren
    7. Nicolaas Bliek schreef:
      25 maart 2010 om 09:38

      Dit artikel is mij uit het hart gegrepen. Flashy looks zijn kennelijk nodig en ook verklaarbaar . Immers net als auto’s is zowel hardware( laptops, e-books, i-pods etc) als software programma’s een emotionele zaak. Men koopt op gevoel om daarna te ontdekken dat de functionaliteit achterblijft bij de verwachting. Kortom aan de presentatie zal dus altijd gesleuteld moeten worden wil je blijven meedoen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs