Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Nederland ontwikkelt cruisecontrol 2.0

22 maart 2010 - 15:353 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

De TU Delft, TNO en de TU Twente ontwikkelen de komende drie jaar samen met een aantal bedrijven een systeem voor 'Connected Cruise Control' (CCC). Zo'n systeem stelt de auto in staat verder te kijken dan de auto die er voorrijdt. Met Connected Cruise Control kan de bestuurder inspelen op de situatie die zich tot kilometers vóór de auto afspeelt. Zodra meerdere auto´s dit doen, wordt de kans op kettingbotsingen en schokgolven die tot files leiden, bijvoorbeeld doordat meerdere auto's plotseling remmen, kleiner.

Om het systeem te laten werken is het niet nodig dat alle auto's op dezelfde weg voorzien zijn van CCC, zo legt onderzoeker Victor Knoop van de TU Delft uit. 'Het systeem heeft al effect als er ook maar één auto is die dankzij CCC geleidelijk remt, in plaats van plotsklaps. Dit in tegenstelling tot systemen voor automatische voertuigbesturing: die werken alleen wanneer alle auto's op de weg voorzien zijn van automatische voertuigbesturing. Bovendien moeten bestuurders in dat geval de controle uit handen geven.'

Dat is bij CCC niet het geval. 'Bestuurders krijgen alleen een advies.' Over de preciese vorm die dat advies moet aannemen, buigt de TU Twente zich, samen met TNO. Uit voorlopige studies blijkt dat te vaak adviseren over versnelling, vertraging of rijbaanwisseling een averechts effect heeft.

De TU Delft voert, eveneens samen met TNO, in de tussentijd simulaties uit, die moeten leiden tot betrouwbare adviezen aan automobilisten.

Samenwerking met bedrijven

De eerste twee jaar van het project worden besteed aan ontwikkeling, waarna het derde jaar is gereserveerd voor tests en het afstellen van het systeem.

Het daadwerkelijk bouwen van de CCC gebeurt in samenwerking met een aantal bedrijven. In het consortium zitten bedrijven als Clifford (intelligente camera's), NAVTEQ (gps-kaarten) en NXP (chips). Het consortium hoopt de CCC uiteindelijk in te kunnen bouwen in een Toyota Prius. Besprekingen daarover lopen nog.

Nieuwe generatie cruise control

De huidige cruise control systemen zijn nog niet in staat om verkeer dat zich binnen een paar kilometer voor de auto bevindt te detecteren en te verwerken tot een advies waarop de bestuurder kan anticiperen. Met Connected Cruise Control (CCC) wordt dit wel mogelijk.

Via UMTS/HSDPA communicatie worden ‘floating car data' ingewonnen. Deze worden met reguliere verkeersmetingen in een verkeerscentrale gecombineerd tot voorspellingen van schokgolven. Vervolgens wordt bekeken hoe verschillende informatie, namelijk beelden van een intelligente camera in de auto, gegevens uit de digitale kaart, gegevens over het voertuig en de voorspellingen van schokgolven, kan worden geanalyseerd en verwerkt tot één advies aan de bestuurder.  

Meer over

Netwerken

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    file
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Pratende auto’ moet files terugdringen

    7 reacties op “Nederland ontwikkelt cruisecontrol 2.0”

    1. Frank Meussen schreef:
      22 maart 2010 om 18:03

      Die gasten moeten eens een cruise control uitvinden die automatisch wisselt van snelheid bij minimale snelheidswisselingen van de voorganger ( zodat je niet constant de snelheid hoeft aan te passen )

      Login om te reageren
    2. Rene schreef:
      22 maart 2010 om 19:52

      Beste Frank,
      die toepassing bestaat al. Wordt in de truckwereld regelmatig toegepast. ACC ofwel Adaptive Cruise Control.
      DAF is niet gestopt met ontwikkelen na het pientere pookje.

      Login om te reageren
    3. Mario schreef:
      23 maart 2010 om 11:05

      Tevens past Mercedes dit principe (ACC) al enkele jaren toe in hun S klasse en komen er nu steeds meer merken die dit systeem gebruiken… Opzich een goede ontwikkeling, alleen wel lastig als het GPRS / UMTS netwerk uitvalt en je als bestuurder op het systeem rekent…

      Login om te reageren
    4. Jos W schreef:
      23 maart 2010 om 11:33

      ACC zit ook al als optie op een aantal minder dure auto’s, zoals de Ford Mondeo en de nieuwe Toyota Prius.
      Het werkt met behulp van een ingebouwde radar en heeft niets te maken met GPRS/UMTS.

      Login om te reageren
    5. berg schreef:
      23 maart 2010 om 11:50

      Dit artikel gaat niet over ACC maar over CCC:

      “Zo’n systeem stelt de auto in staat verder te kijken dan de auto die er voor rijdt. Met Connected Cruise Control kan de bestuurder inspelen op de situatie die zich tot kilometers vóór de auto afspeelt.”

      Login om te reageren
    6. Kitty schreef:
      29 maart 2010 om 12:05

      Mijn cruisecontrol doet dat allang. Ik (de bestuurder) let goed op de auto’s voor mij en de snelheidsregelaar van mijn Clio (of Espace) kan met stapjes van 2 km per uur aangepast worden. Ik rijd meestal op CC (vanaf 30 km per uur) al kan ik natuurlijk niet kilometers voor mij uitkijken, een paar honderd meter lukt meestal echt wel. Het enige probleem is dat mijn remmen gaan roesten. Dat probeer ik te voorkomen door één keer per rit stevig te remmen. Meestal bij het rechtsafslaan.

      Login om te reageren
    7. Martin schreef:
      30 maart 2010 om 03:37

      Mooie ontwikkeling als ze maar als eerste in bussies en in lease auto’s worden gezet samen met een blackbox.
      Wat zal autorijden dan weer fijn worden.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs