Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
file

‘Pratende auto’ moet files terugdringen

24 maart 2010 - 17:04ActueelCloud & InfrastructuurEuropese Unie
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

Auto's op Europese wegen wisselen vanaf 2015 onderling realtime verkeersinformatie uit, voorzien verkeerscentrales van actuele data en ontvangen van deze verkeerscentrales draadloos rij-adviezen. Deze 'mobiliteitssamenwerking' zal het aantal ongelukken, files en het brandstofverbruik terugdringen. Dat voorspelt een consortium van Europese onderzoeksorganisaties en bedrijven op basis van een vierjarig onderzoek, dat de Europese Unie met een totaalbedrag van 52 miljoen euro subsidieerde.

Op de Cooperative Mobility Showcase 2010 in de RAI in Amsterdam, gaven onderzoekers woensdag een demonstratie van de mogelijkheden van 'coöperatieve mobiliteitssystemen.' Dat zijn systemen waarmee auto's onderling en met verkeerscentrales actuele verkeersinformatie uitwisselen. Onderzoek hiernaar gebeurde de afgelopen vier jaar binnen drie onderzoeksprojecten: Coopers (Co-Operative Systems for Intelligent Road Safety), CVIS (Cooperative Vehicle Infrastructure Systems) en Safespot.

Vervolgonderzoek moet in 2013 een stabiele verzameling standaarden opleveren. Volgens de onderzoekers wordt het daarmee vanaf 2015 voor autofabrikanten mogelijk om auto's te verkopen die zijn voorzien van coöperatieve mobiliteitssystemen.

Bestuurder houdt controle

'Wij zagen ons voor de technische uitdaging gesteld om systemen te ontwikkelen voor verschillende automerken, over Europese grenzen heen', zegt onderzoekscoördinator Paul Kompfner van CVIS. 'Die systemen moesten bovendien continu informatie kunnen uitwisselen, en precieze locatie-informatie kunnen doorgeven. Dat maakt het voor verkeersinformatiesystemen bijvoorbeeld mogelijk om verschillende boodschappen te versturen per baan. De bestuurder blijft daarbij de controle houden.' CVIS leverde routertechnologie op, die in auto's en langs de kant van de weg kan worden geïnstalleerd. 

Onderzoekscoördinator Alexander Frötscher van Coopers: 'Ons doel was om verkeersinformatie te geven aan automobilisten voor de komende twee, drie kilometer.' Binnen Coopers werd een grensoverschrijdend standaardprotocol gebruikt voor het de- en encoderen van verkeersinformatiesystemen: TPEG RTM (Transport Protocol Experts Group – Road Traffic Message).

Assistentie bij inhaalmanoeuvres

Het doel van Safespot is om de verkeersveiligheid te verhogen. Daarbij gaat het onder meer om het geven van veiligheidswaarschuwingen over bijvoorbeeld gladde wegen, het voorkomen van botsingen, en het geven van assistentie bij baanwisselingen, inhaalmanoeuvres en het oversteken van kruisingen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nederland ontwikkelt cruisecontrol 2.0

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Arnhem/Nijmegen volgt spitsmijders via PDA

    4 reacties op “‘Pratende auto’ moet files terugdringen”

    1. LOL schreef:
      25 maart 2010 om 10:01

      Wordt je auto dan ook boos op je als je niet doet wat hij wil?!? 😛

      Maar wel goede ontwikkeling, ik vermoed dat dit soort systemen veel beter zijn tegen files i.p.v. kilometer-oplichting/heffing.
      Nou alleen nog die nieuwe auto’s gaan verkopen zonder BPM, zodat ze betaalbaarder worden en iedereen zijn gare oude auto de deur uit doet.

      Login om te reageren
    2. MM schreef:
      25 maart 2010 om 12:18

      “Weet u zeker dat u nu wilt inhalen?”
      Ja Nee

      Enfin… Weer een stel systemen erbij in de auto. TomTom, km.heffing in een verre toekomst, boordcomputer, etc.
      Het wordt tijd om _nu_ voor ’t traject ‘Open Source en Open Standaarden’ te kiezen (op elk niveau). Closed Source, waarbij niemand kan controleren of er voor het verkeer gevaarlijke fouten in de code zitten, moet je helemaal niet willen in het verkeer. Je moet er niet aan denken dat Microsoft ook hier de toon gaat uitmaken – een bedrijf die veiligheid altijd al als derde-rangs prioriteit heeft gezien.

      Login om te reageren
    3. file_rijdert schreef:
      25 maart 2010 om 13:11

      Problemen los je op door bij de /ROOT te beginnen.

      1.Verdeel bedrijven/werkplekken meer over geheel nederland, zodat voor iedereen de woon-werkafstand korter word.

      2. Ga telewerken voor zover dat kan.

      Tot slot:
      Het getuigt mijn inziens van “complete bestuurlijke incompetentie en waanzin” om te zien hoe steeds meer kantoor werkplekken stelselmatig bijeengedreven worden in de Randstad.

      Lekker allemaal te werk gesteld worden in grote NWO Megalopolissen zoals Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en in de rest van Nederland is er geen werk meer te bekennen.

      Dit NWO denken (veel mensen concenteren op elkaar in kluitjes) zorgt er bewust voor dat “de file problematiek” blijft bestaan en er dus vet veel geld aan verdiend kan blijven worden, terwijl men eigenlijk geen oplossing wil.

      Zo ook dit lapmiddel “pratende auto”.. Leuk speeltje, fijn technogadget, maar een structurele oplossing is het niet.

      “Auto’s op Europese wegen wisselen vanaf 2015 onderling realtime verkeersinformatie uit”
      Precies en dus ook ANDERE INFORMATIE (gps-positie, afstand, begintijd, eindtijd) het rekeningrijden in een klap op EUROPESCHE SCHAAL in gevoerd kan gaan worden 😉

      Remember. de Chips en software liggen allang klaar. Het is alleen nog een politiek steekspel om deze handel door je strot gedrukt te krijgen en JOU voor de kosten laten opdraaien 🙂

      Blijf wakker, Big Broter slaapt nooit

      Login om te reageren
    4. toon schreef:
      28 maart 2010 om 15:34

      @ filerijdert

      problemen oplossen /root : Yes
      telewerken : Yes, als het van je baas ook mag
      op kluitje werken : Nope, maar er zitten ook voordelen aan, zie silicon valey, automotive hitech campus helmond om maar eens 2 vergelijkbare hotspots te noemen 🙂

      maar verder vind ik je reactie wel beetje azijnzeikerig; big brother bestaat allang en zeker niet alleen bij bedrijven; hackers futselen net zolang tot ze je computer aan een paar mio anderen gekoppeld hebben om je codes te kraken of om andere manier je gegevens te stelen.

      Als auto’s met elkaar communiceren, voor file info of andere diensten, wil dat nog niet zeggen dat je ID gekraakt is en gekoppeld kan worden aan NAW, of dat de overheid er mee aan de haal gaat om te KMheffen. En ja, het meest ligt al klaar maar het wordt nog niet op grote schaal gekocht. Overigens ben je wel heel dom als je denkt dat gratis bestaat. Goeie info kost geld en de gebruiker hoort daarvoor ook voor te betalen. Hetzelfde geldt voor het gebruik van de weg. Nu betaalt iedereen er hetzelfde voor maar ik vind het wel zo eerlijk als heavy users er meer voor betalen dan de incidentele gebruiker. Bij dat systeem zou de belasting op het bezit ook naar beneden gaan. De meeste mensen rijden minder dan het gemiddelde en zouden dus goedkoper uit zijn als het tenminste waar is dat de politiek vindt dat er geen extra geld opgehaald moet worden.

      Beetje dommig van het CDA om daar nu ineens tegen te zijn. Van de VVD (ook heel onbetrouwbaar gebleken in het verleden op dit onderwerp) kan je het een beetje verwachten, maar die zijn verdeeld.

      grtz

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs