Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

In welke hooiberg zoek ik de speld?

16 november 2006 - 10:42ChannelGovernance & PrivacyFuture Group
Redactie Computable
Redactie Computable

Gemiddeld 50 procent van de activiteiten van software-ontwikkelteams zijn direct gerelateerd aan het oplossen van problemen in applicaties. Deze alarmerende bevinding van Gartner moet nu eindelijk eens doordringen tot het it-management. Het betekent namelijk dat 50 procent van de tijd NIET wordt besteed aan de volgende release, de nieuwe cruciale module of het strategische product – alle noodzakelijk om de concurrentie een stap voor te blijven en de toekomstige onderhoudsinkomsten veilig te stellen.

Andere onderzoeken wijzen uit dat steeds minder supportproblemen tijdens het eerste contact worden opgelost, terwijl de gemiddelde oplostijd (en dus de kosten) blijven toenemen. Opnieuw alarmerend dus. Escalatie naar grotere oplosteams biedt soms versnelling maar lijdt helaas ook tot explosieve stijgende personeelskosten. Toenemende oplostijden verlagen de klanttevredenheid en lijden tot uitgestelde of verloren omzet.

Al deze bevindingen zijn goed verklaarbaar; het verbeteren van hulpmiddelen voor applicatieontwikkeling staat al decennia in de hoogste versnelling, terwijl het oplossen van problemen nog steeds een handmatig, personeelintensief en iteratief proces is.

Elke softwareveteraan weet dat de symptomen van een softwareprobleem zelden direct leiden naar de ‘root-cause’. Het vinden van de oorzaak is lastig als je niet weet waar je moet beginnen met zoeken. Een enkele business-transactie kan de start zijn van een keten van complexe processen, die elk weer leiden tot transacties op één of meerdere servers. Voordat je kan zoeken naar de speld in de hooiberg, moet je eerste de juiste hooiberg vinden en dat zoekproces kost gemiddeld meer dan 80 procent van de totale oplostijd!

Toch gloeit er licht aan de horizon. Een groeiend aantal innovatieve softwareleveranciers gebruikt nieuwe technieken voor het op afstand vastleggen van informatie voor het supportproces. Deze technieken kijken in het hart van een operationele applicatie en verzamelen technische informatie voor de supportspecialisten. De meest geavanceerde recorders slaan niet alleen de gebruikersactiviteit voorafgaande aan een probleem op, maar ook de applicatieomgeving, interactie met netwerk, database en operating systeem, performance gegevens, etc. Zelfs de stappen in de programmacode kunnen worden vastgelegd. Wanneer deze gegevens dan ook nog gesynchroniseerd in tijd en context inzichtelijk zijn, heeft de supportorganisatie een zeer krachtig hulpmiddel in handen om op afstand complexe analyses uit te voeren zonder het probleem in hun lab te simuleren. Kortom, een drastische versnelling van het gehele proces van probleemoplossing!

Marcel Meeuwisse
Algemeen directeur Future Group

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: AIV waarschuwt Nederland, Centric verwerft meerderheidsbelang in Twelve (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Van data-marktplaatsen tot dark data: de rol van authenticiteit in ai

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    lui
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Waarom ‘leverancier van jouw leverancier’ groot risico kan zijn

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs