Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De erotiek van het winkelen

24 oktober 2006 - 17:05ActueelGovernance & PrivacyKensington
Redactie Computable
Redactie Computable

Ik liep vorige week met een Franse collega langs de kassa’s van een hypermarkt. Mijn aandacht werd gegrepen door vier rood en groen uitgelichte gangpaden. “Kerst is begonnen”, verzekerde de collega. me glimlachend. Ik knikte. De orderportefeuille was mooi volgelopen en alle voortekenen wezen erop dat de kassa’s in Europa straks lustig zouden rinkelen. Meer dan ooit tevoren leek de consument zich open te stellen voor verleiding.

“Als we hier links gaan, snijden we af.” Onder het vaandel van efficiëntie, navigeerde ik ons via het speelgoed, langs koelvitrines met kaas en paté naar de wijnen. Winkelen speelt zich in een andere tijdzone af. Zelfs in een koel en sober ingerichte hypermarkt kan de overmaat en gevarieerdheid van de koopwaar zorgen dat je op een ‘ander’ kompas vaart. Alles natuurlijk tegen de achtergrond dat kopen je leven vollediger en gelukkiger maakt. Je oriënteren op een aankoop en de beslissing uitstellen, is voor velen belangrijker dan de feitelijke aankoop. Je kunt dat ook de erotiek van het winkelen noemen. Heb je de creditcard door de magneetsleuf laten glijden, zit het verlangde object in de tas, dan maakt lust plaats voor een kortstondig, hevig gevoel van rouw. Het mooie is dat, kort daarop, de kooplust met hernieuwde kracht opsteekt.

Onze tocht naderde zijn bestemming. “Daar staan ze. Ze komen in die free standing display unit veel beter tot hun recht.” Mijn collega. beklopte de wanden van de kartonnen zuil, schudde er een beetje aan. Alles bleef onberispelijk. “Zou jij er een kopen”, vroeg hij aarzelend, een van de muzikale zendertjes oppakkend. “Het wordt ongetwijfeld een klapper. Het is precies wat ze willen want het is nieuw. Zelfs die illusie staat garant voor verkoopsucces. Moet je voorstellen wat een echte noviteit dan doet”, antwoord ik ontwijkend. Ik ben immers niet alleen een koortsachtige consument, maar ook nog eens erg eenvoudig te verleiden.

Walter Dornstedt
European Retail Sales Manager bij Kensington

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Websites lappen Europese Toegankelijkheidswet aan hun laars

    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: AIV waarschuwt Nederland, Centric verwerft meerderheidsbelang in Twelve (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Van data-marktplaatsen tot dark data: de rol van authenticiteit in ai

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs