Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Heldere bedrijfscultuur houdt medewerker binnen

20 juni 2011 - 13:253 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieComputable
Kim de Vries
Kim de Vries

Ict-bedrijven moeten zich steeds duidelijker positioneren om nieuwe medewerkers binnen te halen en te houden. Want werknemers moeten bij de bedrijfscultuur passen. Zo niet, dan is de kans dat zij snel weer weg zijn en uitwijken naar een andere werkgever groot. En dat is een kostbare aangelegenheid. Dit blijkt uit een rondetafelgesprek dat Computable hield met verschillende ict-werkgevers over de War for Talent in de ict-markt.

Het werven van nieuwe medewerkers is voor ict-bedrijven steeds meer een imagokwestie geworden. ‘Het is een continu proces, want alleen het plaatsen van een advertentie is niet meer genoeg. Werven is een totaalpakket, waarbij wij alle kanalen benutten om potentiële werknemers binnen te halen', zegt Paul-Peter Feld van Xerox. 'Als ict-bedrijf moet je jezelf daarom heel duidelijk positioneren. Je kunt niet meer gaan werven op het moment dat je iemand zoekt. Wij moeten nu een beeld opbouwen, aan ons imago werken en op die manier een relatie aangaan met potentiële werknemers.'

Gedragingen

Maar hoe inventariseer je de eigen bedrijfscultuur en communiceer je hier vervolgens over? BI-leverancier SAS Institute zette trainingsbureau Communicum in om gezamenlijk de bedrijfswaarden vast te stellen en te vertalen naar gedragingen waar medewerkers iets mee kunnen. ‘Je moet het tastbaar maken voor mensen', legt Bert Boers, vice-president Frankrijk & Benelux bij SAS Software, uit.

Want het definiëren van waarden is het startpunt. Bij het werven van nieuwe medewerkers worden de waarden van het bedrijf getoetst aan de kandidaat. Boers: ‘Het is voor ons essentieel dat nieuwe medewerkers binnen het team passen. Bovendien wordt tijdens performance reviews met medewerkers getoetst hoe zij hierop scoren.'

Stabiliteit

Ict-dienstverlener Ictivity doorliep een vergelijkbaar traject. Maar volgens Wilbert van Beek, commercieel directeur bij het bedrijf, blijft het imago van de ict-sector nog steeds een struikelblok bij de werving van nieuwe medewerkers. ‘Zeker aan de meer technische kant van de ict-branche blijven certificeringen en opleidingen heel belangrijk. Bovendien is het een sector die mee veert met de economie. Doordat er dan af en toe veel ontslagen vallen, stralen we nog niet altijd stabiliteit uit als werkgevers.'

Deelnemers

Met een steeds maar teruglopend aantal ict-studenten en een stijgende vraag, is de War for Talent meer dan eens actueel. Peter Paul Feld, HR-directeur van ict-dienstverlener Xerox, Stephan Bosman, directeur van detacheerder Neomax, Richard Maddocks, directeur van trainingsbureau Communicum, Wilbert van Beek, commercieel directeur bij ict-dienstverlener Ictivity en Bert Boers, vice-president Frankrijk & Benelux bij SAS Software bespraken hoe zij omgaan met hun werving- en selectietrajecten, wat zij in medewerkers zoeken en hoe medewerkers kunnen profiteren van de War for Talent.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs