Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Mobiele telefoon ontregelt vliegtuigen

04 mei 2003 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Misschien dacht u dat het verbod op mobiel telefoneren in vliegtuigen een wat overdreven veiligheidsvoorschrift is. Dat wordt tegensproken door een recent onderzoek, waaruit blijkt dat een actief mobieltje een vliegtuig compleet van de kaart brengt.

De Britse ‘Civil Aviation Authority’ publiceerde een onderzoeksrapport over de gevaren van mobiel bellen in vliegtuigen, en waarschuwt daarin voor de ernstige gevolgen voor het navigatiesysteem. Het vliegtuigkompas kan het (magnetische) noorden kwijtraken en ook andere apparatuur kan onstabiele en onjuiste informatie doorgeven. Die dataoverdracht wordt namelijk verstoord door de mobiele telefoonsignalen.
 
Door dit rapport kunnen overijverige bellers hopelijk worden afgeschrikt. Sommige passagiers blijken het belverbod niet ernstig te nemen en negeren het dan ook, met blijkbaar alle gevolgen van dien.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Bellen in vliegtuig nog niet goedgekeurd

    5 reacties op “Mobiele telefoon ontregelt vliegtuigen”

    1. Rene schreef:
      5 mei 2003 om 20:31

      Het lijkt mij sterk dat een gyroscoop kompas, dat niets met magnetisme of RF heeft te maken, beinvloed kan worden door welke zender dan ook. Lijkt op bangmakerij

      Login om te reageren
    2. peter schreef:
      6 mei 2003 om 06:19

      Ik ben het met René eens. Bovendien ben ik redelij ingevoerd in de luchtvaart en kan me alleen een melding herinneren over dit onderzoek van vorig jaar. De resultaten waren toen niet overtuigend positief of negatief, maar gezien de safety first approach in de luchtvaart, blijft daarom het verbod van kracht.
      Heeft de redactie per ongeluk een kopie van dat rapport? Lijkt me interessant Of is dit een overname van een ander bericht ergens?.

      Login om te reageren
    3. peter schreef:
      6 mei 2003 om 06:27

      Hier de link om zelf na te lezen 🙂
      http://www.caa.co.uk/caanews/caanews.asp?nid=669

      Login om te reageren
    4. Kees schreef:
      6 mei 2003 om 06:49

      Als voormalig zendamateur lees ik dit soort berichten toch altijd met enige verbazing. Het komt mij voor dat men bij het ontwerp van een vliegtuig en alle apparatuur geld wil uitsparen op voorzieningen die op dat moment overdreven lijken. Aan de andere kant is men in staat om vliegtuigen door onweer te laten vliegen.
      Een bliksem is heel grillig en kan het hele spectrum met grote kracht bestrijken. Daar kan een mobiele telefoon met een bekend maximum vermogen en een bekende werkfrequentie toch niet tegen op?

      Login om te reageren
    5. peter schreef:
      8 mei 2003 om 06:24

      In Flight International staat een wat uitgebreider commentaar Daaruit blijkt dat ze de test IN de cockpit hebben gehouden en ook in het vliegtuig, maar dan vlakbij systeemkasten en vlakbij kabelgoten 9die vlak onder de vloer lopen.
      Het is dus geen normaal gebruik, maar de resultaten waren wel reden om mobieltjes in de cockpit in ieder geval te verbieden en uit voorzorg ook maar (na het sluiten van de deuren) in de cabine.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs