Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Bedrijfscultuur blokkeert kennismanagement

12 oktober 1999 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

De helft van de Nederlandse bedrijven mist een geschikt klimaat voor de toepassing van kennismanagement. In die organisaties heerst een cultuur waarin werknemers er weinig voor voelen hun kennis met anderen te delen.

Dit is de hoofdconclusie uit een onderzoek van Cap Gemini naar dit onderwerp. Het markttrends-rapport is dinsdag gepresenteerd tijdens een congres van Cap Gemini over ‘de intelligente organisatie’.
Voor het onderzoek zijn vijftig ondernemingen uit de top-500 ondervraagd. De geringe bereidheid collega’s wijzer te maken vloeit voort uit de angst overbodig te worden. Vooral in organisaties die moeten inkrimpen, bestaat doorgaans weinig animo tot het delen van kennis. Een andere reden is onzekerheid over wat het voor de medewerker zelf oplevert.
Volgens Henk Broeders, directeur van Cap Gemini Nederland, ervaren mensen het delen van kennis als een bedreiging van hun eigen positie. De ‘kennis is macht’-mentaliteit vormt vaak een enorm obstakel. Dat is jammer, want het belemmert de ontplooiing van bedrijven. Klantrelatie-systemen worden waardevoller als medewerkers daar eerdere ervaringen met klanten aan toevoegen. Collega’s kunnen effectiever optreden als dergelijke historische gegevens beschikbaar zijn.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 84 procent van de ondervraagden kennismanagement van cruciaal belang acht. Als zakelijke reden kiest 36 procent van de ondernemingen voor kennismanagement om de klant sneller van dienst te kunnen zijn. Verder vindt 44 procent het belangrijk dat specifieke kennis niet afhangt van één individu, maar beschikbaar is voor alle medewerkers. Tot slot gebruikt 40 procent kennis om de voorkeuren en het koopgedrag van de klanten beter te leren kennen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    Productiviteitsgroei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitalisering en innovatie speerpunt bij Productiviteitsagenda

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs