Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Onterecht vertrouwen in back-up procedure’

13 juli 2010 - 16:37ActueelCloud & InfrastructuurPortland
Witold Kepinski
Witold Kepinski

Bedrijven vertrouwen onterecht op hun back-up procedure, zo meent distributeur Portland Europe. Dat komt doordat de it-infrastructuur van ondernemingen steeds complexer wordt, waardoor de traditionele benadering van back-up niet meer volstaat. Portland biedt tien tips voor betere voorbereiding op calamiteiten.

Vrijwel alle organisaties krijgen weleens te maken met een hardware- of menselijke fout waardoor zij zijn aangewezen op de back-up van hun bedrijfsgegevens, aldus Portland. De it-infrastructuur van ondernemingen wordt echter steeds complexer, waardoor de traditionele benadering van back-up niet meer volstaat. Er wordt steeds vaker gewerkt met een mix van virtuele systemen, verschillende databases en instellingen die onderling verbonden zijn. Om de individuele bestanden en de systemen tijdig te kunnen herstellen, is er meer nodig dan een back-up van de gegevens. Portland Europe adviseert organisaties om een procedure op te stellen voor zowel back-up als herstel van bedrijfskritische systemen. Door deze procedures regelmatig te testen, wordt voorkomen dat de organisatie voor verrassingen komt te staan wanneer zich een incident voordoet.

Tien vragen

Automatisering is een cruciaal onderdeel geworden van de bedrijfsvoering. Dit betekent dat wanneer de systemen lange tijd buiten werking zijn de schade behoorlijk kan oplopen. De productie komt stil te liggen, leveringen worden vertraagd, afspraken met de klant kunnen niet worden nageleefd en het imago van de onderneming kan worden geschaad. Uiteraard zijn deze risico's nooit volledig uit te sluiten, maar zij kunnen wel worden beperkt. Voor het ontwikkelen van een veilige back-up en herstelprocedure, moeten de volgende vragen regelmatig worden doorgenomen:

1. Wat is de impact die het uitvallen van systemen heeft op de bedrijfsprocessen?
2. Hoe wordt er omgegaan met back-up en gedeeltelijk of volledig herstel?
3. Kan de huidige back-up voorziening een geautomatiseerd systeemherstel uitvoeren?
4. Ben je tevreden over de snelheid van het systeemherstel?
5. Als de hardware het begeeft, kan je dan vlot herstellen naar een andere machine?
6. Hoe migreer je systemen tussen fysieke en virtuele omgevingen?
7. Heb je overwogen om datadeduplicatie in jouw infrastructuur in te zetten om opslagcapaciteit en -kosten te beperken?
8. Kan je het back-up en herstelproces centraal beheren?
9. Hoe beheer je de back-up en het herstel voor remote gebruikers?
10. Hoe krijg je managementinformatie vanuit jouw back-up en herstelprocessen om op basis daarvan operationele beslissingen te kunnen nemen?

Meer over

Back-upStorage

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Te weinig oog voor backup virtuele omgeving

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    MKB overschat eigen backup- en herstelplan

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    De hype rond de-duplicatie en backup

    Eén reactie op “‘Onterecht vertrouwen in back-up procedure’”

    1. Ernst schreef:
      15 juli 2010 om 10:40

      Een deel van het hier beschreven probleem is het feit dat in de ICT sector het veiligstellen van informatie altijd als ‘backup’ benoemd wordt. We moeten veel meer tussen de oren krijgen dat dataherstel het probleem is. En dan is het maken van een backup 1 van de middelen. Maar bij analyse hoe je herstelt kom je er ook achter dat er een procedure moet zijn, een testplan, capabele mensen, een infrastructuur, voldoende tijd etc.

      De focus op ‘backup’ als probleem is volkomen onjuist. Herstel is het probleem en backup een middel.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs