Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Rabobank

‘Ik mis het pionieren binnen Rabo Mobiel’

24 oktober 2011 - 07:524 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurRabobank
Laura Kempenaar
Laura Kempenaar

Telecomaanbieder Rabo Mobiel bestaat vijf jaar, en dat betekent dat de mobile virtual network operator (mvno)-startup volwassen aan het worden is. De innovatietak uit het begin is grotendeels bij de Rabobank terecht gekomen, vanwege hun expertise in bankdiensten. Rabo Mobiel is nu vooral een ondersteunende afdeling en richt zich vooral op telecom. Applicatiebeheerder Tom Heitbrink hoopt dat het innovatiegedeelte voor spannende ideeën uit de pioniersfase terugkomt bij het personeel van Rabo Mobiel en dan niet alleen op het vlak van bankdiensten.

In de beginjaren werkte Rabo Mobiel veel samen met Rabobank op het gebied van het ontwikkelen van sms-betalen. Rabo Mobiel werkt nog steeds nauw samen met Rabobank, maar fungeert nu vooral als tester van nieuwe applicaties. Succesvolle apps worden doorgegeven aan de bank. Rabo Mobiel is er vooral om de telecom draaiende te houden.

Reorganisatie in 2009

'Dierentuinkaartjes met de mobiel betalen of op Hyves een betaling doen, dat waren leuke tests om uit te werken en op te zetten', meent Heitbrink. 'Waar het bedrijf vroeger veel proeven deed met mobiel betalen, is het nu niet meer aan Rabo Mobiel om dit verder te innoveren. De innovatie van mobiel betalen is teruggegaan naar de Rabobank tijdens de reorganisatie in 2009. Wij zijn een losse BV en hebben een proof of concept neergezet wat zij met mobiel betalen zouden kunnen doen. Zij besluiten vervolgens wat ze ermee doen. Wij hebben aangetoond dat mobiel betalen kan worden ingevoerd.'

Rabo Mobiel is er tegenwoordig om de telecom voor Rabobank-klanten te regelen. Daarnaast wordt momenteel de eigen ict-infrastructuur vernieuwd. Nog een gedeelte van het team houdt zich bezig met apps. Ict-manager Marco van Velthoven: 'Op onze website is een speciaal gedeelte voor klanten, om Rabobank-apps te vinden. Bijvoorbeeld de bankierapp, rekening delen, Interpolis-app, Myorder-app en de Athlon-app. We vinden het belangrijk om proactief met klanten te communiceren om het gebruik van apps te stimuleren. We onderzoeken hoe je communiceert met klanten, maar ook luisteren we naar wat klanten anders willen zien aan apps.'

CDRator en Schuberg Philis

Een deel van de techniek heeft Rabo Mobiel uit handen gegeven. Van Velthoven: 'We zien onszelf als een regieorganisatie en daarom zijn de meeste processen geoutsourced. Onze backend is in Denemarken, bij telecomdienstverlener CDRator. Zij leveren een standaard product voor operators, met een klein laagje maatwerk daaroverheen. De ict-infrastructuur is ondergebracht bij Schuberg Philis (servers, hosting, interfaces) en de ontwikkeling van de website doet The Peoples Valley. Schuberg Philis is ook een belangrijke partner voor de beveiliging. Bij die partners zijn in totaal ongeveer tien tot vijftien mensen fulltime met Rabo Mobiel bezig. Wij hebben zelf dertig man personeel.'

Bellen via Wi-Fi

Heitbrink hoopt over een paar jaar weer meer aan innovatie te kunnen doen vanuit Rabo Mobiel. 'Rabobank start momenteel nieuwe innovaties op en betrekt ons daar nauw bij. We zijn nu bezig met de nieuwe hardware en ook een nieuwe look en feel van de website, maar daarna hoop ik dat er meer tijd gemaakt kan worden voor de ontwikkeling van gloednieuwe, innovatieve ideeën bij Rabo Mobiel. In de jaren zestig bedachten ze in Star Trek toestellen die nu al voorbij gestreefd zijn. De komende jaren moeten telecombedrijven gaan uitzoeken hoe ze de komende jaren gaan overleven. Het huidige verdienmodel gaat verdwijnen en er moet gekeken worden hoe telecombedrijven het dataverkeer gaan aanpakken.'

Van Velthoven: 'Met de ontwikkeling van internet gingen we ook van inbellen met een modem naar gratis Wi-Fi in de trein, dus ik verwacht dat we misschien binnenkort gaan bellen via Wi-Fi, een soort Skype. Zo gaan we steeds meer gebruikmaken van het mobiele internet voor allerlei diensten.'

Geen prijsvechter

Van Velthoven verwacht dat innovatie bij Rabo Mobiel en andere telecombedrijven nodig is om de razendsnelle ontwikkelingen in telecomland bij te benen. 'We hebben het waarschijnlijk nodig om te blijven voortbestaan', zegt de ict-manager. 'Ik zie de toekomst met veel vertrouwen tegemoet, omdat we geen prijsvechter zijn. We zijn een kleine telecomaanbieder die in de concurrerende telecommarkt voor kwaliteit en goed klantcontact gaat volgens bankstandaarden.'

Meer over

SoftwarebeheerTelecomTesting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rabo Mobiel kiest opnieuw voor Schuberg Philis

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs