Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Goede doelen loterijen winnen met Cronacle

26 augustus 2014 - 15:155 minuten leestijdAchtergrondData & AIRedwood
Externe partij
Externe partij

Novamedia, eigenaar en exploitant van een aantal goede doelen loterijen, waaronder de Postcode Loterij in Nederland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk verhoogt met behulp van Redwood Cronacle de efficiëntie en verbetert de klantenservice.Tijdrovende handmatige verwerking van tickets is verleden tijd en er is sprake van aanzienlijke kosten- en tijdsbesparing doordat er minder fte's nodig zijn voor de kernactiviteiten.

Novamedia is eigenaar en exploitant van een aantal goede doelen loterijen, waaronder de Postcode Loterij in Nederland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Sinds de start van de Nederlandse Postcode Loterij in 1989, die gebruik maakt van het Novamedia loterij-concept, hebben de loterijen 6,1 miljard Euro gedoneerd aan 264 goede doelen voor mensen, natuur, cultuur en gezondheid en welzijn. De Nederlandse Postcode Loterij is uitgegroeid tot Nederlands grootste goede doelen loterij en verkoopt vier miljoen loten per maand aan de 2,5 miljoen deelnemers.

Kernactiviteiten

Han Van Den Berg, hoofd it en operations bij de Nederlandse Goede Doelen Loterij, zegt: ‘Onze vier kernactiviteiten zijn het verkopen van loten via onze verschillende verkoopkanalen, facturatie, invoeren van loten in het lootsysteem en het uitreiken van prijzen. We wilden deze business processen voor zowel de Nederlandse als de Zweedse loterijen verbeteren om zodoende de efficiëntie te verhogen.’

De organisatie introduceerde een interne custom-built Enterprise Resource Planning-applicatie genaamd Lotus die aanmeldingen van nieuwe klanten beheert, facturen produceert en wijzigingen in persoonlijke gegevens van klanten bij houdt. Lotus werd de database van het call centers van het bedrijf – ‘het loterij gebruikers-systeem’. Elke dag leveren de call centers loterij-bestanden aan die gegevens van de deelnemers bevatten en details van de loting. Al deze informatie wordt in het loterijsysteem gezet zodat het verwerkt kan worden.

Vasja van Toren, senior process planner bij de Nederlandse Postcode Loterij zegt: ‘Om ervoor te zorgen dat er geen vertraging ontstond, moesten we handmatig controleren hoe onze loten werden verwerkt voordat we elke trekking sluiten. Om vertraging te voorkomen, heeft de Nederlandse Postcode Loterij drie proces planners in dienst om de business processen uit te voeren. Toren voegt hieraan toe: ‘We zouden, elke keer dat er potentieel een probleem zou zijn, ongeveer twee tot drie uur nodig hebben om handmatig de activiteiten te controleren, ook in het weekend. Dus wilden we efficiënter worden.”

Indien een wijziging moest worden aangebracht in een nachtelijke activiteit, zoals een opgeloste fout, was het zeer tijdrovend omdat alleen het technische team overweg kon met het bestaande systeem. Het proces-team wilde meer controle en zichtbaarheid over de activiteiten, zodat ze minder afhankelijk waren van technische ondersteuning. Ze wilden sneller werken zonder enige vertraging.

Winnende oplossing

De loterijen beoordeelden een reeks oplossingen. De laatste fase van de beoordeling werden functionaliteit, aansluitmogelijkheden, ondersteuning, applicatie-kosten en de mogelijkheden voor custom aanpassing geëvalueerd. De loterij-beheerders selecteerden Cronacle van Redwood omdat het voldeed aan alle eisen die de organisatie stelde. 

Cronacle verbindt meerdere bronsystemen met de mogelijkheid om connecties tussen deze systemen te maken en afhankelijkheden kunnen eenvoudig gemaakt en gedocumenteerd worden. De oplossing had tevens de meest gebruiksvriendelijke interface, wat van cruciaal belang was voor het procesplanningsteam. 

In 2006 heeft het bedrijf Cronacle geïmplementeerd en zijn ze gestart met Redwood procesautomatisering om ervoor te zorgen dat de kernactiviteiten efficiënt, nauwkeurig en op tijd werden afgehandeld. De organisatie is in 2013 naar Cronacle versie 9 geüpgraded. Toren zegt: ‘De nieuwste web-based versie van Cronacle is beter, aangezien het overal in de wereld toegankelijk is. We hebben hierdoor meer vrijheid om de oplossing te gebruiken waar en wanneer we het nodig hebben.’

Prijswaardige resultaten

‘Met Cronacle versnellen we onze processen, verbeteren we de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid en, op hetzelfde moment besparen we tijd en geld’, zegt Jan Oostrom, concern directeur it & operations. Met automatisering, worden eventuele fouten direct zichtbaar. Managing by exception neemt de noodzaak weg voor het personeel om handmatig te kijken op het scherm. ‘Het is onze core business om loten te verkopen en bestanden van loten te verwerken binnen het tijdschema dat we voor elke speelronde hebben’, zegt Toren. ‘Als we Cronacle niet zouden hebben dan moeten we dit handmatig doen en dat heeft een impact op het technische team.’

Toren voegt hieraan toe: ‘Nu worden we gewaarschuwd door middel van e-mails op onze smartphones als er een mogelijke fout is opgetreden. Als een waarschuwing onze aandacht nodig heeft, kunnen we inloggen op onze laptops en dit verder onderzoeken. Met automatisering kunnen we ons richten op procesplanning en verbetering in plaats van brandjes blussen van potentiële incidenten. Nu kan ik mijn eigen plannen maken en ik heb meer zichtbaarheid, vrijheid en controle.’

Van Den Berg zegt: ‘Nu dat we met minder technische staf in staat zijn om onze kernactiviteiten uit te voeren en veranderingen in onze processen toe te passen, hebben we een aanzienlijke som geld bespaard. Ik ben er van overtuigd dat als we een meer technische oplossing hadden gekozen dit ons een extra fte had gekost. Cronacle heeft het mogelijk gemaakt om meer te doen met hetzelfde aantal mensen.’

‘Het proces-team voelt niet langer de spanning van het uitvoeren van repetitieve manuele activiteiten. Door te werken met nauwkeurige, real-time informatie brengen we de ‘customer journey’ naar een hoger niveau. Met Lotus draaien we elke dag rapportages op het aantal loten dat verwerkt moet worden en hoeveel betalingen er in 24 uur worden verzameld. Deze informatie wordt nu automatisch verzameld en in een Excel-bestand opgeslagen en per e-mail verstuurd aan interne klanten. Automatisering zorgt er ook voor dat elke stap consistent is en bijgehouden wordt, wat helpt met audits en compliance.’

Toekomst

Novamedia en Redwood hebben een driejarige overeenkomst voor Cronacle. Oostrom besluit: ‘Cronacle draagt bij aan onze missie om loterijen te organiseren die door de verkoop van loten fondsen werven voor goede doelen.’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs