Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Over kwantitatieve en kwalitatieve argumenten

17 mei 2010 - 19:52OpinieWerkplek & Beheer

Eén van de doelen van een business case is om anderen – en soms jezelf – ervan te overtuigen dat een geplande investering verstandig is. Dus bijvoorbeeld dat het aannemelijk te maken is dat het geld dat er vooraf ingestoken moet worden zeker zal worden terugverdiend. Immers, de kosten gaan voor de baten, voor niets gaat de zon op en meer van dat soort platitudes.

Puur kwantitatieve argumenten overtuigen het best: de eenmalige kosten zijn x, de maandelijkse besparing is y, dus na x/y maanden zal er flink aan de voorgestelde investering worden verdiend. Die x-factor is vaak wel aardig duidelijk, tenminste zolang er geen software-ontwikkelingen aan te pas komen. De maandelijkse besparing vergt echter wat meer zweetdruppels. Komt uiteindelijk zo'n return-on-investment toch niet helemaal uit de verf, dan worden de kwalitatieve argumenten in stelling gebracht. 'Door de voorgestelde oplossing worden we een stuk flexibeler, gaat de kwaliteit omhoog, verbetert ons imago' en veel varianten daarop.

De fout die dan regelmatig gemaakt wordt – je zou het bijna een te vermijden design pattern van business cases kunnen noemen – is om kwantitatief en kwalitatief door elkaar te halen. Zeker aan de zijde van de beoordelaar. Dit gaat ongeveer als volgt. De opsteller van de business case realiseert zich dat de pure kwantitatieve argumenten onvoldoende zijn om het punt te maken. Daarom wordt een zo lang mogelijk waslijst aan kwalitatieve argumenten toegevoegd. Dit vanuit het idee: hoe meer hoe beter. Echter, daar zit hem nou net het probleem.

Stel dat de beoordelaar van de business case van de tien opgesomde argumenten er acht in twijfel trekt. En dat twee argumenten wel als een huis overeind blijven. Het gevoel dat dan achterblijft is dat de business case voor 80 procent in twijfel getrokken kan worden. Met als mogelijk resultaat een afwijzing.

Had de opsteller slechts die twee hoofdargumenten genoemd, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest. Ergo: wil je een ander ergens van overtuigen, gebruik dan alleen de argumenten die staan als een huis. Schrap al die goed bedoelde extra argumenten die wellicht ook een beetje waar zijn, maar misschien ook net niet. Je krijgt dan voor de 100 procent gelijk, want 100 procent van je argumenten snijden hout. Om nog maar eens een gemeenplaats te gebruiken: voor kwalitatieve argumenten geldt 'minder is meer'!

Meer over

Universal CommunicationsVirtualisatie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Pax8 schudt met cloud-marktplaats de distributiewereld op

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    2 reacties op “Over kwantitatieve en kwalitatieve argumenten”

    1. Jurgen schreef:
      19 mei 2010 om 10:10

      Euhm ja. En uiteindelijk wordt iedere business case beslist op de financiële cijfers (besparingen!). Dat mag wel kort door de bocht klinken, maar ’the evidence is overwhelming’.

      Dus verzin (sic) een enorme bezuiniging, stel die bij naar aanleiding van vragen zodat er toch nog iets moois resteert, en scoor.
      Degene die een investering vraagt (ai! kosten! het verschil tussen die twee, is de meeste managers ofwel onbekend ofwel een worst wegens kwartaal/jaartargets…) voor een fraai flexibiliteitsdoel of zoiets vaags, verliest dan. Hoe komt het nou toch dat we achterop raken bij de concurrentie die het minder goed doet (i.e., voorlopig met minder winst genoegen neemt)…!?

      Login om te reageren
    2. Nico Viergever schreef:
      19 mei 2010 om 13:32

      Bert is een CTO. Hij praat dus niet over een Business Case, hij praat over een offerte/voorstel waarvan de klant vervolgens een business case kan maken. Een subtiel, maar belangrijk verschil.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs