Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

How low can you go?

17 mei 2010 - 06:453 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer
ing. Edwin Charite
ing. Edwin Charite
Consultant / Trainer / Architect

Soms tref je van die grootse innovatieve ontwikkelingen die je meteen een gevoel geven van 'Eureka'. Goede concepten en ze bieden goede bases voor nieuwe diensten en duurzame concepten. Veel van de innovaties die mijn interesse echt weten te wekken komen vanuit kleinere marktpartijen. En een groot aantal van deze ideeën sterft een stille dood of blijven steken in een niche-product. Is er dan geen markt voor? Jawel. Maar die markt moet je wel weten te vinden.

Waarom komen veel kleine innovators met baanbrekende technologie dan niet verder?  Is er sprake van een remmende voorsprong? Gaan we als ambitieuze mensen wel effectief om met onze uitvindingen? Is groots het zelfde als groot?

Het is waarschijnlijk een combinatie van bovenstaande factoren die maakt dat veel innovatie niet leidt tot succes.

Op het gebied van virtualisatie zijn er vele fantastische producten ontwikkeld in de laatste jaren.  En allemaal willen ze ‘de markt' op. De markt die velen voor ogen hebben is de top van bedrijven waar alle grote leveranciers hun zaken doen. We willen zo graag ons nieuwe product in een adem kunnen noemen met ‘de grote jongens'. Kosten noch moeite worden gespaard voor demo's, beurzen, congressen en pilots om te demonstreren dat we een prima product hebben bedacht voor grote klanten dat zich minimaal kan meten met de oude technologie van de grote concurrenten. Een fantastische oplossing. Maar voor welk probleem van die grote klanten? Met raamcontracten en zekerheden die de grote aanbieders bieden, en de langdurige relaties die zij hebben, kom je er als kleine innovator niet tussen. De ‘bewezen technologie' wint het van echte innovatie omdat olifanten het doen met olifanten. Het is niet de innovatie die verliest, maar de kleine leverancier. En dan kun je technisch nog zoiets goeds bedacht hebben, aanslaan doet het niet.

In de tussentijd zien we dat de innovatie het ‘kindje' blijft van die ene uitvinder. Die uitvinder durft het niet los te laten, krijgt meestal niet de benodigde strategische sturing en al helemaal niet de ondersteuning van specialisten in marketing, logistiek, finance, legal enzovoort.

Stel nu dat je bij nieuwe technologie niet alleen een oplossing en een toepassing bedenkt, maar ook de dienst die je ermee kunt leveren en de markt daarbij creëert. De markt van de grote klanten is beperkt tot de top van bedrijven, terwijl vele kleintjes ook een grote maken. Mkb of zelfs consumenten. Onder de top zijn meer ‘early adopters' te vinden dan helemaal bovenin. Als je als innovator je oplossing eerst in kleinere omgevingen toepasbaar en succesvol maakt, bereik je daarna de grote klanten ook.  Denk niet meteen zo groot mogelijk, maar groots. Laat zien dat het breed toepasbaar is bij klanten waarvoor jij als leverancier belangrijk bent en andersom. Dan krijg je voet aan de grond en kun je in de praktijk de waarde van je innovatie aantonen. Daarmee wek je de interesse van grote klanten en grote leveranciers vanzelf.

The proof of the pudding is in the eating. Zeker bij innovatie. En dan begint groots bij kleinschalig. Als je nu als kleine innovator mooie technologie ontwikkelt, denk dan ook aan de marktstrategie en positioneer je oplossing op de juiste schaalgrootte. How low can you go?

Meer over

Universal CommunicationsVirtualisatie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Werkplek & Beheer

    Microsoft jaagt prijzen M365-abonnementen tot 33 procent omhoog

    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Evides selecteert Digital Survival Company en KPMG in zee met Databricks (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Lenovo start refurbish-dienst voor bedrijven

    Werkplek & Beheer

    Belastingdienst zet door met Microsoft365: ‘geen Europees alternatief beschikbaar’

    Cloud & Infrastructuur

    Bird begint prijzenslag tegen CM.com

    Cloud & Infrastructuur

    Private 5G groeit uit tot ruggengraat van industriële digitalisering

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs