Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IOC wil internet onder de duim houden

05 december 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
René van Vemde
René van Vemde

Het IOC heeft bepaald dat websites voorlopig geen audio- en videoclips van de Olympische spelen mogen brengen.

Op deze manier wil het Internationaal Olympisch Comité de televisierechten beschermen tegen de concurrentie van websites. "We verkopen de rechten per gedefinieerd gebied. Tot we de garantie hebben dat de uitzending beperkt blijft tot het gebied dat jou is toegewezen, willen we geen real-time audio en -video op Internet", aldusvice president Dick Pound van het IOC. Volgens Pound moet er eerst filter-software komen die de toegang naar Olympische sites beperkt tot afgeschermde gebieden. Daarnaast moet de beeldkwaliteit van webcasts sterk verbeteren, meent Pound.
Dat de organisatie niet veel op heeft met het wereldwijde web bleek overduidelijk tijdens de meest recente Spelen in Sydney. Niet alleen waren er geen perskaarten beschikbaar voor Internet-jounrnalisten; er mochten ook geen clips worden uitgezonden. Volgens Peter Clifton, hoofd van BBC Sport Online, bedreigde het IOC de BBC met verwijdering van diens correspondenten omdat de Engelse omroep een 90 seconden durende audio-clip had uitgezonden op zijn Olympische website. "Het was een ervaring die een nare nasmaak heeft achtergelaten", aldus Clifton, die niet zegt in te zien hoe live audio televisie-uitzendingen bedreigt.
Analisten kraken de benadering van het IOC. "Je moet een technologie in je voordeel gebruiken, niet proberen het onder de duim te houden", zegt Neil Bradford namens Forrester Research. "Zeker niet als het gaat om iets dat nauwelijks te beheersen is."
Toch is er nog hoop voor de surfende sportfan. Hoewel de kans klein is dat de zwemwedstrijden van Pieter van den Hoogenband op de volgende Spelen in Athene live op het web te volgen zijn, houdt het IOC de deur voor de hele kleine sporten wel op een kier. Evenementen als trampolinespringen en kleiduiven schieten krijgen immers nauwelijks uitzendtijd op de televisiezenders.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Atos Origin haalt op tijd Olympische limiet

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs