Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Bertelsmann duikt in webtelevisie

03 december 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Auke Hulst
Auke Hulst

Waarom een videorecorder kopen, als opnemen ook via internet kan? Dat is de vraag die Bertelsmann de Europese consumenten gaat voorleggen.

Een programma gemist? Wellicht dat televisie via internet in de toekomst een uitkomst kan bieden. Het Duitse Bertelsmann heeft met dat doel voor ogen een alliantie gesloten met Recordtv.com. Internet als virtuele videorecorder – dat is het plan.
Internet en televisie is een combinatie waar de technologie-gemeenschap al jaren de mond over vol heeft. Maar erg van de grond wil die symbiose nog steeds niet komen. Er gloort echter licht aan de horizon. En niet alleen voor Internet via televisie, maar ook – en daar wordt minder over gefilosofeerd – andersom.
Bertelsmann en Recordtv.com willen samen in Europa laten slagen, wat Recordtv in Amerika niet lukte. De starter bood daar via haar Website de mogelijkheid aan om willekeurig welk Los Angeles kabel-tv-programma op te nemen, om het op later tijdstip via internet te kunnen bekijken. Een persoonlijke, virtuele videorecorder dus.
Het plan leek goed. Ware het niet dat de onvermijdelijke rechtszaken niet van de lucht waren. In totaal 12 film- en entertainmentbedrijven sleepten Recordtv voor de rechter wegens schendingen van de auteursrechten, en deden daarmee de oorspronkelijke hoofddienst van Recordtv de das om. Bertelsmann denkt evenwel in Europa diezelfde problemen te kunnen omzeilen. Onder meer door een verbond te smeden tussen tv-bedrijven, internet-aanbieders en Recordtv.com. Niet elkaar verzwakken door met elkaar te strijden, aldus de Duitse gigant, maar elkaar sterker maken door samenwerking.
Een typische Bertelsmann-houding, zo lijkt het inmiddels. Eind oktober trok Bertelsmann al een aanklacht tegen Napster in om vervolgens doodleuk een alliantie met de voormalige vijand aan te kondigen. "Funky business," schijnt dat in Bertelsmann-kringen te heten.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    Netwerk, hub, organisaties
    ActueelData & AI

    Ook Amsterdam krijgt eigen ai-hub

    ActueelCarrière

    Grens tussen cio en cto vervaagt

    OpinieData & AI

    Process intelligence: gamechanger voor supply chain-optimalisatie

    Trein, spoor
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nokia moderniseert GSM-R-netwerk Prorail

    AchtergrondCarrière

    Microlearning: leren in minuten in plaats van dagen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs