Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Olympiade weinig invloed op Internet

14 september 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sjaak Smakman
Sjaak Smakman

Wat had nou meer voor de hand gelegenen dan dat Internet deze dagen bol had gestaan met advertenties die refereren naar het sportevenement: de Olympische spelen.

In alle andere media speculeren reclames op de Olympische Spelen die vrijdag in Sydney van start is gegaan. Hoe zit het met Internet? Bar weinig. Alle grote bedrijven geven hun geld uit aan zendtijd op de grote televisiezenders. Internet moet het doen met wat kruimeltjes.
Niet alleen de media die de grote merken als Coca Cola en McDonalds hebben uitgekozen zijn traditioneel, ook de inhoud van de spots zal als vanouds zijn. Het moment waarop de zwemmers met een snoekduik het water in gaan krijgt een verbinding met een slok cola. McDonalds pakt het wat humoristischer aan met spotjes die al een aantal weken op de Nederlandse televisie te zien zijn, zoals een estafettenummer dat bestaat uit het doorgeven van een zakje frites. En Visa gaat het de komende weken hebben over ‘dromen zonder grenzen’
Internetbedrijven zijn nauwelijks te vinden tussen de grote adverteerders. De Nasdaq blijft een beetje kwakkelen en dat betekent dat zelfs de grote namen geen geld genoeg hebben om mee te doen aan de honderden miljoenen guldens verslindende commercials tussen de echte publiekstrekkers op de Spelen.
De afwezigheid van grote adverteerders op Internet is volgens dotcombedrijven te wijten aan het Olympisch Comité. Dat heeft Internet-bedrijven verboden om iets te doen aan uitzending van de spelen via Internet. Het IOC heeft de rechten in de VS voor veel geld verkocht aan NBC, dat mag uitzenden via zijn eigen sitehttp://www.nbcolympics.com, pas nadat de beelden op televisie zijn uitgezonden.
NBC spint inmiddels goed garen bij de Olympische Spelen. Het Amerikaanse bedrijf heeft 700 miljoen dollar (1,75 miljard gulden) betaald voor de uitzendrechten, maar heeft al 90 procent van alle prime-time reclamezendtijd verkocht voor in totaal 900 miljoen dollar. Een half miljard gulden houdt NBC dus al aan de spelen over.
Maar er is hoop: in december gaat het IOC een conferentie houden over Internet en de Olympische Spelen. Dus misschien dat er in 2004 meer in het vat zit voor de sector. Zeker ook omdat tegen die tijd breedband-Internet wijder verspreid zal zijn, waardoor de PC ook een medium wordt om de verrichtingen van sporthelden te volgen.
 


Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Award
    ActueelCarrière

    Nederlands goud op Informatica Olympiade

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    ‘Echte oplossingen om dagelijks te geb...

    IFS Connect, het jaarlijkse event van bedrijfssoftwareleverancier IFS, draait dit jaar volledig om Industrial AI. Het bedrijf ontvangt zijn gasten...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs