Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Detail niveau in een datawarehouse

11 juni 2008 - 13:503 minuten leestijdOpinieData & AI
Eva Dohle
Eva Dohle

De laatste tijd valt het mij op dat er verschillend gedacht wordt over het detailniveau in een datawarehouse. Detailgegevens zouden horen in een transactieverwerkend systeem. En in een datawarehouse vind je alleen geaggregeerde gegevens. Ik ben het daar niet mee eens. Ook de detailgegevens horen in een datawarehouse.

 Waarom? Ten eerste omdat op basis van het detail niveau er verschillende dwarsdoorsnedes gemaakt kunnen worden. Wellicht zijn de wensen van de gebruikers in de eerste fase alleen een dwarsdoorsnede per productgroep en klantgroep. Maar het is zeer goed mogelijk dat na een half jaar, na gebruik van de gegevens er vragen opkomen die gebaseerd zijn op transactie muntsoort, of transactiedatum in plaats van boekingsdatum. Dan heb je de detail gegevens nodig om dit te kunnen aggregeren.

Ten tweede heb je detail gegevens nodig om afwijkingen van het geaggregeerde niveau te kunnen verklaren. Bijvoorbeeld waarom is de omzet de afgelopen maand zoveel gestegen of gedaald. Hiervoor heb je de detail gegevens nodig uit het datawarehouse. Dit ook omdat ze in het transactieverwerkend systeem kunnen wijzigen.

Wat bedoel ik daar precies mee. In een transactiesysteem veranderen de gegevens in de tijd. De status van een transactie kan gedurende de tijd veranderen.
In een datawarehouse veranderen de gegevens niet. Als ik nu een rapport draai over de stand van gisteren. En ik draai dit rapport volgende maand weer over de zelfde dag, dan zijn de uitkomsten gelijk. Eenmaal opgeslagen in het datawarehouse blijft zo. Een datawarehouse heeft geen updates, alleen inserts.

Hierdoor blijft een rapport, die laat zien wat de verkopen zijn van het afgelopen jaar, constant. Het bedrag van januari is nog hetzelfde, ook als je het rapport in november draait.
In een transactie systeem kan dit veranderen.

Een voorbeeld:
Een rapport geeft weer wat de status is van de bestellingen per maand. We draaien het rapport over januari, op de eerste dag van februari.
Het transactie systeem geeft aan: 80 procent afgehandeld, 15 procent in behandeling, 5 procent afgebroken
Het datawarehouse geeft hetzelfde aan: 80 procent afgehandeld, 15 procent in behandeling, 5 procent afgebroken

Draaien we in december hetzelfde rapport over januari dan kan het volgende gebeuren:
Het transactiesysteem geeft aan: 93 procent afgehandeld, 7 procent afgebroken.
Het datawarehouse zal blijven aangeven: 80 procent afgehandeld, 15 procent in behandeling, 5 procent afgebroken.

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om niet het laagste detail niveau in je datawarehouse op te slaan. Dit kan te maken hebben met de hoeveelheid van data. Je moet het ook allemaal kwijt kunnen en willen. Het kan zijn dat het aantal transacties zo'n enorme hoeveelheid is, dat het opslaan en verwerken daarvan op gedetailleerd niveau een grote kostenpost zal leveren. Qua opslagkosten en CPU kosten. Dan kun je overwegen of de kosten opwegen tegen het detailniveau.
Maar aggregeren in een datawarehouse is eenvoudig, meer detail opvragen dan erin zit is onmogelijk.

Wat is jullie mening?

Meer over

Business IntelligenceDatawarehouse

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    vrouw maakt foto van fiets met ai-tool
    ActueelData & AI

    Deze ai-tool checkt de prijs van koopjes op koningsdag

    8 reacties op “Detail niveau in een datawarehouse”

    1. Jorgen schreef:
      16 juni 2008 om 19:24

      Het is denk ik grotendeels een kwestie van definitie. Wat versta je onder een datawarehouse? Is dat het gehele systeem (van datasource tot end user layer) of is dat alleen die grote ton in het midden? Ik zou zelf wel alle details beschikbaar willen hebben maar niet per se in het DWH. Dat mag wat mij betreft ook best in een transaction repository of iets dergelijks. In het transactiesysteem laten lijkt mij (zie ook jouw argumenten) zeker geen optie.

      Login om te reageren
    2. Marco schreef:
      17 juni 2008 om 06:47

      Ik ben het met Eva, maar ook met Jorgen eens. Het is noodzakelijk om de gerapporteerde gegevens op elk moment te kunnen verantwoorden. Hiervoor is het noodzakelijk de historie van detailgegevens ergens beschikbaar te hebben. Echter, wanneer het transactiesysteem zo is ontworpen dat deze alle mutaties (dus bij statusverandering oude en nieuwe status met moment van wijziging) zelf bijhoudt dan kan dit volstaan. Of we dit “transaction repository” of “DWH functionality (within system X)” noemen is natuurlijk van ondergeschikt belang.

      Login om te reageren
    3. Jesper van Dijke schreef:
      23 juni 2008 om 09:42

      Wat je wilt is simpelweg historie… hoe en welke technieken je daarvoor gebruikt zijn irrelevant (vanuit de businessbehoefte).

      Afhankelijk van de “nauwkeurigheid” waarmee gerapporteerd dient te worden is de detailopslag relevant (trend/forecasting). Voor de historie is het de wijze waarop je de detailgegevens opslaat.

      Ik zie het als twee verschillende zaken.

      Login om te reageren
    4. jesper schreef:
      23 juni 2008 om 09:44

      @Vorige post… want ik zeg twee keer hetzelfde…

      Nauwkeurigheid zit hem in welk detailniveau je opslaat.. per seconde minuten enz enz

      Historie zit hem in HOE je het opslaat om veranderingen in de tijd te kunnen volgen…

      Login om te reageren
    5. Walter Smetsers schreef:
      23 juni 2008 om 11:01

      Interessante discussie. Ik denk dat de vraag van Jorgen inderdaad relevant is. Wat is de definitie van data warehouse die Eva hanteert?

      Vanuit mijn perspectief zie ik het data warehouse inderdaad als het totaal van alle lagen tussen de OLTP systemen en MIS dashboards.

      Ik ben van mening dat er inderdaad een laag moet zijn waarin de totale historie zich bevind (afhankelijk inderdaad van het detail niveau van deze historie; minuten, uren, dagen, weken, maanden, etc.) Deze historie is overigens voornamelijk van invloed op de gezichtspunten / brillen waarmee naar de gegevens wordt gekeken. Een feit (zoals Eva terecht aanhaalt) zal NIET wijzigen in de tijd, maar een afdeling binnen een organisatie wel. Wat eerste bij afdeling A moet worden meegeteld moet aan het eind van het jaar wellicht worden meegeteld bij afdeling B, maar het feit blijft dat er 100 artikelen zijn verkocht. Daar wijzigt niets meer aan.

      Ik ben het dus roerend eens met Eva dat een Data Warehouse detail niveau moet bevatten, aangezien minder detaillering altijd mogelijk is, maar details erbij ‘verzinnen’ alleen met statische modellen en giswerk kan worden gedaan, wat NOOIT de totale waarheid is. Het argument van CPU en opslag hoeft m.i. geen issue te zijn aangezien de processen geoptimaliseerd kunnen worden en schijfruimte nu niet meer de grootste investering is voor een bedrijf. Kortom er is geen reden m.i. om details te ‘bewaren’ in een laag zo dicht mogelijk bij de bron (zowel in de zin van proces als ook qua structuur).

      Login om te reageren
    6. Walter Smetsers schreef:
      23 juni 2008 om 11:03

      Ik bedoel natuurlijk;
      “Er is GEEN reden m.i. om details te ‘bewaren’ in een laag zo dicht mogelijk bij de bron (zowel in de zin van proces als ook qua structuur).”

      Login om te reageren
    7. Jeroen van Zutphen schreef:
      24 juni 2008 om 13:58

      Ik ben het met Eva eens. Maar dan met name omdat het onderscheid management informatie (=geen detailgegevens) en operationele informatie (=wel details) aan het vervagen is.

      Login om te reageren
    8. Ronald Damhof schreef:
      28 juni 2008 om 13:28

      Veel valide argumenten om detail niveau op te slaan in een ‘centrale bak/transactions repo/EDW/etc’. Een mis ik er nog – of ik lees er over heen.

      Auditability….We moeten de data die gerapporteerd of gecommuniceerd wordt ten alle tijden kunnen verantwoorden. Hiervoor hebben we gewoon alle data in historisch perspectief nodig.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs