Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

SMG, serieus omgaan met ‘leuke’ dingen

28 augustus 2010 - 17:494 minuten leestijdOpinieData & AI
Erik Hartman
Erik Hartman

De Oostenrijkse e-marketinggoeroe Volker Grünauer spreekt dit jaar op het door mij jaarlijks georganiseerde Hartman Event over Sociale Media Governance (SMG). Bij social media denken de meeste mensen direct aan 'spontaan, leuk en experimenteren'. Maar wie social media blijvend succesvol wil inzetten zal toch echt aandacht moeten besteden aan 'saaie' governance. Grúnauer legt in een interview uit waarom.

Governance in social media? Is dat niet saai? Social media moet toch leuk blijven?
Zie het als het bouwen van een huis. Je stuurt de bouwvakkers naar de Gamma. Even later komen ze terug met hout, spijkers en houtlijm. Maar je hele huis is van steen! Dat kan dus ook gebeuren als je niet nadenkt over social media strategie en governance.
Veel organisaties beginnen met iets. Ze kiezen een populair platform zoals Twitter of Facebook, ze plaatsen wat berichten en dat is het dan. Al snel zijn ze ontevreden omdat het geen enkel effect had.

Waarom is het voor een organisatie belangrijk om de governance van social media op orde te hebben?
Veel van je collega's weten waarschijnlijk niets van social media. Governance betekent ook dat zij hierin moeten worden getraind. Zoals toen Graham Bell de telefoon uitvond: men wist eigenlijk niet hoe ermee om te gaan. Veel van je collega's zullen blij zijn dat je ze helpt in de omgang met social media.

Wat zijn de belangrijkste trends in social media?
Social media wordt meer en meer mobiel. Ook 'location based' wordt een belangrijke ontwikkeling.
Vanuit business-perspectief bezien, moeten organisaties echt gaan leren hoe zij met social media moeten omgaan. Het gaat niet over het plaatsen van weer een grote betaalde campagne om duizenden volgers te krijgen. Nee, het gaat om het daadwerkelijk communiceren met mensen! Zodra organisaties dit beginnen te begrijpen kan crowed sourcing een echte kans zijn. After-sales diensten kunnen ook opereren via social media platforms. Organisaties zouden ook hun CRM kunnen verbinden met social media platforms om zo meer te leren van hun klanten. De tools zijn er al, maar organisaties moeten nog leren ermee om te gaan.

Wat is in jouw ogen een goed voorbeeld van een best practice in social media governance?
Ik weet wel een voorbeeld. Voestalpine, een staalbedrijf, schreef een uitstekende social media richtlijn.

Is er zoiets als een governance tool die je kunt kopen?
Nee. Zoals er ook geen brand management tool of marketing management tool is. Een tool kan jouw merk niet beheren. Een tool kan niet voor jou denken. Natuurlijk zijn er wel tools die je kunnen helpen met het operationele werk.

Als mensen overwegen om serieus met social media aan de slag te gaan, wat is dan het eerste waar ze aan moeten denken?
Aan hun doelgroepen. Voor sommige doelgroepen is social media prima geschikt, maar voor andere zeker niet. Bij B-2-B (business to business) moet je ook denken aan de behoefte van de klanten of stakeholders van jouw klanten. Help hen bij het oplossen van problemen! Communiceren via social media kanalen is niet anders dan gewone bedrijfsvoering. En ten slotte: veel organisaties zijn hun businessdoelen vergeten als zij social media inzetten. Ik adviseer hun om social media achterwege te laten als zij geen verbinding zien met hun business.

Wat kom je 7 oktober vertellen op het Hartman Event?
Mijn presentatie heet: 'SocialMojo in a brick-and-mortar company'. Ik ga vertellen hoe wij onze social media strategie ontwikkelden en governance inzetten om succesvol te zijn.

Wie is Volker Grünauer?

Volker Grünauer is verantwoordelijk voor de e-marketing strategie bij Wienerberger, de grootste baksteenfabrikant ter wereld. Hij beheert 37 websites in 25 landen. Samen met de it-afdelingen implementeerde hij een nieuw cms voor alle Wienerberger-markten.

Hartman Event ‘MobileMojo’

Het Hartman Event 2010 laat bezoekers onder de naam 'MobileMojo' het geheim achter mobiele en sociale media ontdekken. Dit congres zoekt de verdieping en richt zich op het hoe en waarom van een succesvolle sociale media strategie en de mogelijkheden en consequenties van mobiel internet. Met nationale en internationale experts en best practices geeft het een goed beeld van de ontwikkelingen. Bezoekers kunnen het geleerde de volgende dag al in de praktijk brengen. Het Hartman Event 'MobileMojo' vindt op 7 oktober 2010 plaats in Grand Hotel Karel V in Utrecht. Meer informatie is te vinden op de site www.mobilemojo.nl

Meer over

ECMGovernanceSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    Vrouwe Justitia
    ActueelCarrière

    Collectieve rechtszaak tegen Workday voor leeftijdsdiscriminatie door ai

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelCarrière

    Kort: Ernst-Jan Stigter directeur Sopra Steria Nederland, nepmails namens de NCSC (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs