Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

5 manieren om meer vrouwelijke IT’ers aan te trekken

27 september 20234 minuten leestijdInnovatie & Transformatie

Er wordt nog altijd veel gesproken over vrouwelijke IT’ers. Sinds een paar jaar is de focus op diversiteit groter geworden en daardoor is er meer oog voor dit onderwerp. Maar, hoe je nu precies zorgt dat je meer vrouwelijke IT’ers aantrekt, dat blijft een hekel punt. Waarom is de ene organisatie zoveel beter in het zorgen dat ook de vrouwelijke computerexperts zich er prettig voelen? We kunnen wel een paar manieren bedenken.

1. De vacaturetekst

Betere vacatureteksten schrijven is iets dat enorm kan helpen om meer vrouwen aan te trekken. We moeten hiervoor wat generaliseren, maar dit is wel iets dat we na jarenlang elke week een vrouw uit de tech te interviewen moeten concluderen: vrouwen reageren heel anders op de eisen in een vacature dan een man. Mannen zijn eerder geneigd om bij een paar competenties waar ze niet volledig aan voldoen te denken: komt goed. Vrouwen haken op dat moment af en solliciteren zelfs helemaal niet. Denk er dus al bij het vacature-opstelproces aan wat vrouwen eventueel kan afschrikken.

2. Houd rekening met wie je voor je hebt

Dan is er natuurlijk het gesprek: wederom zijn hier verschillen te bemerken. Mannen kunnen dit gedrag ook vertonen, dus wees je hier ook zeker van bewust bij mannen, maar vrouwen zijn eerder geneigd zich bescheidener op te stellen. Als ze vrouw wat aarzelend klinkt of ze iets wel kan, dan betekent het vaak dat ze het prima kan, maar ze simpelweg denkt dat er een soort niveau van perfectie in die taak behaald moet zijn voordat ze echt kan zeggen: ik own dit. Het is heel natuurlijk om bij aarzeling te denken dat iemand niet geschikt is of niet wil, terwijl dat bij heel veel mensen helemaal niet aan de orde is. Vergeet niet dat het een subjectieve vraag is, of iemand iets goed kan.

3. Zorg voor eerlijke kansen

Je hebt een vrouw aangenomen: top, maar hoe houd je haar? Door eerlijke kansen te bieden. Het klinkt als een inkopper, maar houd in het achterhoofd dat menig vrouw geneigd is om minder snel om iets te vragen dan haar mannelijke counterpart. Het cliché is daarbij salarisverhoging, maar denk bijvoorbeeld ook aan cursussen en scholing. Natuurlijk hoeven niet alle collega’s dezelfde opleidingen te doen, maar dezelfde kansen krijgen om bij te scholen zorgt dat elke medewerker zijn kennis blijft bijspijkeren en alleen maar een grotere asset wordt voor je bedrijf.

4. Verander je bedrijfscultuur

Je hoeft het dna van je bedrijf niet compleet om te gooien, maar veranderingen aanbrengen in de bedrijfscultuur kan helpen bij het aantrekken van vrouwen. Het is immers niet alleen belangrijk om ze aan te trekken: je wil ze ook behouden. Zorg dat er een open cultuur is waarin mensen elkaar op gedrag kunnen aanspreken, zonder dat ze daarbij bang hoeven te zijn gezichtsverlies te leiden. Als mensen niet hoeven te schromen om elkaar aan te spreken op bepaald ongewenst gedrag, dan wordt het al snel een fijnere, veiligere werkplek voor een vrouw.

5. Pas op met je communicatie

Natuurlijk staat het net even beter als de poster van je bedrijf ook vrouwelijke IT’ers laat zien: maar als je er maar één hebt rondlopen op 50 man, dan komt het wat gekunsteld over en zal een nieuwe vrouw waarschijnlijk eerder de benen nemen. Wees eerlijk. Als de helft van je workforce geen vrouwen zijn, zet dan ook niet meer dan de helft vrouwen op je poster. Wees ook niet te gebrand op cijfertjes: als je het quotum dat het moederbedrijf stelt nog niet hebt gehaald, heb geduld. Vrouwen zorgen er vaak vanzelf voor dat er meer vrouwen in het bedrijf komen, omdat hun netwerk nu eenmaal doorgaans meer uit vrouwen bestaat. Zou je dus graag meer vrouwen in je bedrijf hebben, dan weet je waar je moet beginnen: bij de dames die er al zijn.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs