Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

VS universiteiten leiden op voor e-handel

01 mei 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Een groeiend aantal Amerikaanse ‘business schools’ biedt mogelijkheden om – online of offline- e-commercie te studeren. Ze spelen in op de stijgende vraag naar kennis van en vaardigheden in het elektronisch handelen. Tegelijkertijd willen ze voorkomen dat studenten vroegtijdig overstappen naar een dotcom-bedrijf.

Business schools merkten in 1998/1999 dat eerstejaars studenten niet terugkeerden voor het tweede studiejaar. Als belangrijkste oorzaak werd aangenomen dat ze óf bezwijken voor aantrekkelijke aandelenopties van een dotcom, óf een eigen Internet-bedrijf starten. Veel scholen besloten daarom e-handel op te nemen in het vakkenpakket. De actiefste starten eigen Internet-incubators, waarin studenten in een enigszins beschermde omgeving een eigen dotcom kunnen beginnen. Sommige scholen zien in e-commercie als apart vak alleen een modegril, maar de personeelswervers vragen erom.
Vanderbildt University in Nashville bood in 1995 als eerste universiteit zijn MBA-studenten de mogelijkheid af te studeren met een titel in e-commercie. Deze afgestudeerden zijn zeer in trek bij het bedrijfsleven. Andere universiteiten en business schools besloten ook e-commercie in hun aanbod op te nemen. In 1999 starten gerenommeerde instituten als Wharton, Kellogg en MIT specialisaties in e-commercie.
Bij sommige scholen ligt een e-commercie-opleiding in het verlengde van een Techno-MBA; een opleiding met een sterk accent op de IT- en technologie-kant van management. De managementopleiding van Carnegie Mellon in Pittsburgh bijvoorbeeld profileert zich al lang als een Techno-MBA. Deze school biedt sinds vorig jaar de mogelijkheid om in twaalf maanden af te studeren alsmaster of science in electronic commerce. Volgens directeur Tridas Mukhopadhya informeren bedrijven regelmatig of ze niet alle studenten met de e-commercie specialisatie in dienst kunnen nemen.
De University of Berkeley in California was de eerste universiteit met eenincubator, eenruimte waarin studenten hun eigen dotcoms kunnen opzetten. Harvard en het Massachussets Institute of Technology hebben inmiddels ook hun eigen dotcom-kweekkamers. In Engeland hebben de London Business School en de Cranfield School of Management eigen incubators.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Prinsesjesdag

    Innovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    Overheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    Data & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    Data & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs