Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

NTD maakt patiëntgegevens altijd beschikbaar

16 januari 2015 - 07:584 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurBIT
Externe partij
Externe partij

De Nationale Trombose Dienst (NTD) is de grootste landelijke aanbieder van trombose-zelfzorg. Met het concept van 'trombose-zelfzorg' biedt de NTD patiënten die bepaalde antistollingsmiddelen gebruiken, de mogelijkheid via internet, onafhankelijk van tijd en plaats, hun bloedstolling en dosering te laten bewaken.

In Nederland gebruiken ruim vierhonderdduizend mensen met een verhoogd tromboserisico antistollingsmiddelen. Omdat de werking van die middelen door allerlei externe invloeden sterk kan variëren, moeten al die mensen minimaal eens per twee weken de stollingswaarde van hun bloed laten bepalen. De meesten gaan daarvoor naar een prikpost, maar rond de 150.000 mensen worden thuis bezocht, bijvoorbeeld omdat ze bedlegerig zijn. De dag na de bloedafname krijgt de patiënt een brief met een eventueel aangepaste dosering. Dat alles wordt verzorgd door 58 regionale trombosediensten.

De NTD biedt deze patiënten een modern alternatief. Met een eenvoudige vingerprik, thuis, op de camping of op reis, meten ze hun stollingswaarde. Die vullen ze in op een beveiligde pagina op onze website, en diezelfde avond nog krijgen ze een e-mail met hun nieuwe dosering. Onze klanten zijn daar razend enthousiast over. Ze hoeven niet elke twee weken in de wachtkamer te zitten en een naald in hun arm te laten prikken en ze kunnen 24/7 terecht bij ons callcenter als ze vragen hebben. De medische kwaliteit van onze doseringen wordt gewaarborgd doordat alles gebeurt onder verantwoordelijkheid van een cardioloog. Het grootste verschillen met de traditionele vorm van trombosezorg zijn de vrijheid, het comfort en de service die patiënten ervaren.

‘De hosting van onze servers werd tot begin 2014 verzorgd door een relatief kleine partij’, zegt Rob Neeter, voorzitter van De Nationale Trombose Dienst. ‘Op een druilerige vrijdagochtend in januari ging onze server down. Dat gebeurde wel eens meer, voor een paar minuten, maar nu was er iets anders aan de hand. Onze provider was opeens heel lastig te bereiken, en in de loop van de middag werd duidelijk dat het ernstig was: ze konden ons niet vertellen wanneer de servers weer functioneel zouden zijn. Op dat moment brak hier een lichte paniek uit, want we konden ook niet bij onze back-updata en we moesten die avond natuurlijk wel gewoon doseringen verstrekken.’

Uiteindelijk heeft de NTD de patiënten een tijd lang per e-mail en telefoon moeten bedienen. Neeter: ‘Er hebben hier mensen de klok rond gewerkt, en meer dan dat. Op zaterdag zijn we met een recovery-specialist aan de slag gegaan, die voorstelde BIT in te schakelen. Mensen van BIT kwamen ’s middags bij ons op kantoor en begonnen een compleet systeem voor ons in te richten, zodat we up and running zouden zijn zodra we onze data weer hadden. Daar ben ik nog steeds van onder de indruk. Het fanatisme waarmee deze jongens aan de gang gingen was erg inspirerend. We waren een klant natuurlijk, maar helemaal niet zo’n grote. Hun houding was vanaf het eerste moment: ‘We gaan dit oplossen, we redden jullie uit de brand’.’

Later in het weekend bleek dat de problemen nog veel groter waren dan Neeter oorspronkelijk dacht. ‘Onze provider kon niet alleen niet bij onze data, maar had op dat moment ook geen mogelijkheden om de toegang te herstellen. Ik heb echt een paar dagen gedacht dat de NTD zou omvallen. Want hoe kun je goede trombosezorg leveren als je niet kunt beschikken over de patiëntengegevens?’

Met een heel oude back-up heeft de NTD toen een tijdelijke website in de lucht gekregen om de meeste van de patiënten toch te kunnen helpen. Neeter: ‘De mensen van onze servicedesk, de medische afdeling en de communicatieafdeling hebben dagenlang handmatig de continuïteit van de zorg en de communicatie met onze patiënten op peil gehouden. Ondertussen werkten onze it’ers samen met de mensen van BIT onafgebroken aan de herinrichting van de systemen.’

Het heeft al met al zeven dagen geduurd voordat de NTD alle patiëntendata weer hadden. ‘Een nachtmerrie’, vindt Neeter. ‘Achteraf realiseerde ik me dat ik me bij de oorspronkelijke hostingpartij nooit echt op mijn gemak gevoeld heb, terwijl ik de verantwoordelijkheid draag voor de gezondheid van duizenden mensen. Bij BIT heb ik me nooit een dag niet op mijn gemak gevoeld. Ze doen het gewoon prima. Het is een A-merk, ik heb er een soort Miele-gevoel bij.’

Meer over

Back-upECMEPDHelpdeskHosting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Start
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Vergunning voor datacenter EvoSwitch, piepjonge Perry haalt 1,6 miljoen op (en meer)

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    Handen, samenwerken, fusie
    ActueelOverheid

    Meer regie en samenwerking bij digitalisering overheid

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs