Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jasper Hartog

Het verschil tussen responsive en adaptive CRM

12 december 2014 - 06:153 minuten leestijdOpinieData & AI
Jasper Hartog
Jasper Hartog

Responsive en adaptive webdesigns zijn vaak gebruikte termen. Responsive is vooral in opkomst en zal veelvuldig in gebruik genomen gaan worden, vanwege de verschaling van het scherm. Ook met een adaptive design kan de gebruiker een crm-systeem verschalen naar de gewenste grootte van het apparaat. Beide toepassingen zijn zeer handig voor het gebruik van crm-systemen op tablets en smartphones. Toch schuilen er verschillen tussen beide systemen.

Waar responsive design zich vooral richt op de content van verschillende schermen, is het met adaptive ook goed mogelijk om de functionaliteiten aan te passen van het crm-systeem.  Met name in de wereld van de websites is responsive een veelvoorkomend begrip, waar webdesigners niet om heen kunnen. Op het gebied van crm is responsive uniek.  Crm-leveranciers gaan inzien dat werknemers crm-systemen ook veel onderweg en thuis gebruiken op andere apparaten. Dit bevordert de efficiëntie van het werk en bovendien is een responsive crm gebruiksvriendelijker dan een adaptive crm. Met een responsive crm is het mogelijk om meerdere functies te benutten en aan te passen voor meerdere apparaten. Dit houdt in dat je slechts één aanpassing hoeft door te voeren, waarna de aanpassing in het gehele crm-systeem zichtbaar is.

Breekpunten zorgen voor verschaling

Het grote geheim van een responsive crm is dat de breekpunten (ook wel fluids genoemd)  in het ontwerp veranderingen doorvoeren. Deze breekpunten zorgen ervoor dat de afmetingen in het scherm optimaal worden benut. Een adaptive crm maakt sprongen in plaats van dat het geheel vloeiend mee verschaalt. In tegendeel tot een responsive design blijven de breekpunten gelijk in het crm-systeem, waardoor de afmetingen gelijk blijven.

Een ander wezenlijk verschil is dat adaptive zich richt op het apparaat en de functionaliteiten. Bij een adaptive crm-systeem moet voor elk apparaat een aparte contentstrategie worden ontwikkeld. Dit brengt meer werk, tijd en geld met zich mee dan bij een responsive crm. Daarnaast moeten aanpassingen per apparaat worden doorgevoerd. Eén van de eerste crm-leveranciers die geheel responsive crm-systemen aanbiedt is Efficy met het xcrm-systeem.

E-mailfunctie geoptimaliseerd

Het xcrm-systeem beschikt over meerdere functionaliteiten, waaronder ook een e-mailfunctie. Dankzij het responsive ontwerp kan de e-mail in één keer worden geoptimaliseerd voor alle apparaten. Dit in tegenstelling tot een adaptive design, dat voor ieder scherm een nieuwe e-mail opmaakt. Hybrid coding brengt de wereld van responsive en fluid (breekpunt) samen. Dit is belangrijk, omdat bijvoorbeeld e-maildiensten als Gmail en Outlook ook meeschalen bij het raadplegen hiervan.

Responsive crm is op basis van de verschaalbaarheid, het gebruikersgemak en de kosten de ideale keuze en wint het op dat vlak van adaptive crm. Door alle functionaliteiten in het systeem aan te passen aan de wensen, kan de gebruiker in één keer alle functies goed zetten. Daarnaast beschikt het over een handige e-mailfunctie, die dankzij Hybrid Coding ook diensten als Gmail en Outlook optimaliseert en verschaalt.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Digital twin
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Digital twins beloven revolutie in netwerkbeheer en cybersecurity

    Winst
    ActueelData & AI

    Dominantie van systeemintegrators brokkelt af door ai-revolutie

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Over de flexibiliteit van de cloud en de kracht van ai

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Salesforce koopt alsnog Informatica, datacenters openen deuren voor publiek (en meer)

    AchtergrondData & AI

    Ai met voorbedachten rade

    ActueelData & AI

    NLdigital deelt drieluik over digitale autonomie

    Eén reactie op “Het verschil tussen responsive en adaptive CRM”

    1. Jan van Leeuwen schreef:
      19 december 2014 om 11:41

      De verschillen kun je eenvoudiger verklaren met het gebruik van mediaqueries en het gebruik van procentwaarden in plaats van pixel/em.

      Ik verbaas me een beetje over de term “adaptive crm” want responsive of adaptive is van toepassing op alles dat via de webbrowser gepresenteerd wordt, het is per slot het resultaat van de cascading stylesheets.

      Wat betreft de breekpunten klopt het dat die wel overwogen gekozen moeten worden, maar net zo goed is de minimumbreedte en de maximumbreedte van te voren te definieren. Wil je nog presenteren bij een schermpje van 320 pixel of anders om wil je een vol beeldscherm presenteren bij 2560 pixel, dat is afhankelijk van je toepassing (app).

      Overigens is het gebruik van SVG voor grafische beelden in achtergrond aan te raden omdat die zonder kwaliteitsverlies schaalbaar zijn.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Marco Gouw - Country Manager Veridas

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Geverifieerd, Echt en Betrouwbaar: Waa...

    Door Marco Gouw, Country Manager DACH & BENELUX bij Veridas Digitale transformatie heeft het makkelijker dan ooit gemaakt om een...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs