Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Omzetgroei uit CRM-diensten halveert bijna

26 april 2010 - 08:41ActueelInnovatie & Transformatie
Pim van der Beek
Pim van der Beek

De groei van de omzet uit crm-dienstverlening in Nederland is in 2009 bijna gehalveerd ten opzichte van het jaar ervoor. De omzet uit advieswerk over klantrelatiebeheer wordt door consultants geschat op 545 miljoen euro, dat is een groei van 9 procent ten opzichte van een jaar eerder. In 2008 werd een groei gerapporteerd van 17 procent. Dat blijkt uit de jaarlijkse marktmonitor van de CRM Association Nederland.

Directeur van CRM Association Wil Wurtz: 'De gerapporteerde groei van 9 procent is beduidend kleiner dan de 17 procent die in 2008 werd gerapporteerd, maar is nog steeds opmerkelijk positief gezien de huidige economische ontwikkelingen.' Wurtz stelt dat de groei van de markt aantoont dat klanten en klantbehoud voor Nederlandse bedrijven nog steeds een hoge prioriteit heeft in de bedrijfsstrategie.

De CRM Association Nederland inventariseert jaarlijks het aanbod van dienstverleners, softwareleveranciers en opleiders op het gebied van customer relationship management (crm). Dat gebeurt via een enquete onder consultants en eigen onderzoek.

Onafhankelijk advies

Met crm-dienstverleners bedoelt de brancheorganisatie adviesbureaus die in veel gevallen hun dienstverlening koppelen aan de implementatie van software van crm-leveranciers. De overige consultants richten zich veelal op crm-projectmanagement in bredere zin. Die consultants adviseren bijvoorbeeld het management van een bedrijf bij de opzet en uitvoering van een crm-programma. Het zijn partijen die onafhankelijk van softwareleveranciers hun diensten aanbieden en zich richten op het selecteren van de bestpassende software voor de klant.

In de geschatte marktomvang voor crm-dienstverlening zijn de bestedingen aan crm-software niet meegemenomen.

Meer over

ConsultingDiensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Handen
    AchtergrondSoftware & Development

    CRM in crisis: ga voor de klant

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    SaaS wint snel terrein op CRM-markt

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    CRM-markt groeit opnieuw met dubbele cijfers

    Computable.nl
    AchtergrondSoftware & Development

    Dertien tips voor succesvol CRM

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Logica is beste CRM-dienstverlener 2009

    Computable.nl
    AchtergrondSoftware & Development

    CRM zonder visie: kan het slagen?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs