Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

ICT-blunder zet station Maastricht op stelten

07 april 2010 - 13:31ActueelCloud & Infrastructuur
Rian van Heur
Rian van Heur

Door een technisch probleem met het nieuwe reisinformatiesysteem is op woensdagmiddag een sirene afgegaan op het station in Maastricht. Ook werd reizigers gevraagd om het station via de dichtstbijzijnde uitgang te verlaten. Medewerkers van spoorbeheerder ProRail zoeken nog naar de oorzaak van de storing.

Het bericht waarin reizigers werd gevraagd om het station te verlaten werd in het Engels omgeroepen, zegt een woordvoerder van de spoorbeheerder. Daarom vermoedt Prorail dat het probleem te maken heeft met het nieuwe omroepsysteem. Dit systeem is nog niet in gebruik, maar is al wel geïnstalleerd op het station. De woordvoerder benadrukt dat het een technische storing is, het systeem is niet gehackt. ‘Dat is technisch niet mogelijk', zegt hij.

Centraal reisinformatiesysteem

Spoorbeheerder ProRail werkt samen met de Nederlandse Spoorwegen (NS) aan een centraal reisinformatiesysteem. Dit systeem maakt gebruik van diverse bronnen, zoals het spoorboekje en de systemen van verkeersleiders, maar ook de systemen van de treindienstleiders, die de bijsturing en omleiding van de treinenloop regelen in geval van vertragingen of calamiteiten in samenwerking met de vervoerders. Ook de nog op te leveren applicaties TROTS, een ‘tracking en tracing'-systeem voor treinen en PTI-Donna, dat treinpaden verdeelt worden geïntegreerd in het systeem.

Het Centrale ReisInformatie Systeem (CRIS) levert straks de gegevens aan de automatische stationsomroep, informatieborden op de stations, handhelds van de conducteurs en servicemedewerkers op de stations, internet en teletekst, alsook de beeldschermen in de intercity's. ProRail vervangt met Siemens als hoofdaannemer de rolborden op de perrons door nieuwe digitale informatieborden.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ProRail bouwt reisinformatiesysteem

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Servicebeheer Maastricht is versnipperd

    Eén reactie op “ICT-blunder zet station Maastricht op stelten”

    1. Valcon schreef:
      8 april 2010 om 11:12

      Is dit de nieuwe trend van Computable? Berichtgeving in de stijl van De Telegraaf en de Privé?

      Het is een blunder, zeker. Maar er was geen paniek op chaos op het station, en het stond ook niet op stelten. De meeste mensen reageerden hooguit verbaasd of lakoniek. Ik heb niemand in paniek het station uit zien rennen.

      “Journalistieke onderzoeksplicht”, iemand?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs