Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Van Vliet: Zorg maakt geen tempo op internet

24 april 2009 - 08:53OpinieOverheid
Robert van Vliet
Robert van Vliet

Recent lees ik in een zorgsectorvakblad dat zeven op de tien patiënten, voordat ze een huisarts bezoeken, eerst op internet gaan zoeken. Zijn zorgorganisaties daar klaar voor dan? Zijn ze op internet echt gericht op mij, de patiënt? En begeeft de zorgorganisatie zich op meer plekken dan alleen met eigen website? Bijvoorbeeld op community’s? En als het gebruik van internet zo hoog is, laat de organisatie het internet ondersteuning bieden aan uw dienstverlening gedurende het gehele zorgproces?

Hoe transparant is zo'n website van een ziekenhuis eigenlijk? Kan ik daar snel informatie over mijn aandoening vinden? En moet ik daarbij eindeloos zoeken in uw fantastische aanbod van zorgspecialiteiten?

Mijn eigen bureau houdt sinds twee jaar een webmonitor bij voor de zorg. Volgens de ranglijst van 2008 zijn ziekenhuizen ten opzichte van 2007 minder transparant. Dat is, op z'n zachtst uitgedrukt, een vreemde ontwikkeling. Je profileren binnen de markt begint toch met transparantie? Laten zien wie je bent, wat je presteert en wat je daardoor, daarmee kan betekenen voor je patiënt? Of heeft deze ontwikkeling te maken met de huidige prestaties van ziekenhuizen? Het zou toch een gemiste kans zijn om niet te vertellen wie je bent? Op slechts 5 procent van de onderzochte websites is een mogelijkheid om je als bezoeker van de website aan te melden voor een algemene digitale nieuwsbrief van de organisatie.

Bij 25 procent van de onderzochte ziekenhuizen kan ik online een afspraak maken, daar word ik wel blij van. Al zou ik natuurlijk liever willen dat dit bij alle ziekenhuizen kan. Online een afspraak maken scheelt mij als ijverig ondernemer een hoop tijd. 73 procent van de onderzochte websites heeft geen klanttevredenheidsonderzoek online staan. Dan moet ik toch maar elders op internet zoeken én vrienden, familie buren, en kennissen vragen naar hun ervaringen. Nadeel daarbij is dat veelal de negatieve ervaringen en associaties blijven hangen.

Kortom ik zie ontwikkelingen binnen de zorg, maar tegelijkertijd zie ik nog legio mogelijkheden waarmee ziekenhuisorganisaties zich beter kunnen profileren. Het internet, de e-dienstverlening is daarbij een zeer belangrijk instrument. Laten we maar inzetten op 2010 om vooruitgang te boeken.

Robert van Vliet is adviseur e-overheid

Meer over

ConsultingE-overheid

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondOverheid

    Netsourcing wil huiver wegnemen in zorg

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Zorgbestuurders hebben ICT-les hard nodig

    3 reacties op “Van Vliet: Zorg maakt geen tempo op internet”

    1. Jan van Leeuwen schreef:
      24 april 2009 om 10:54

      Ik vraag me altijd af “waarom”?

      Als er wat veranderen moet, is het een reductie van de kosten aan automatisering en een verhoging van het zorgbudget, misschien met behulp van met FOSS.

      Ziekenhuizen zijn toch geen reclamebureaus?

      Login om te reageren
    2. Ronald Vermeij schreef:
      24 april 2009 om 11:41

      Zorg is (hopelijk) in essentie nog altijd iets wat door mensen van vlees en bloed met gevoel in hun lijf word gegeven, uit liefde voor de zieke medemens.

      Internet is – in mijn ogen – een zeer slecht transport medium van het item “warme menselijke belangstelling, een luisterend oor, invoelend vermogen, een face-to-face ontmoeting”

      En wat genezen betreft, alles heeft haar eigen natuurlijke! tijd nodig om te helen.. daar helpt geen razendsnelle internet verbinding bij

      “zie ik nog legio mogelijkheden waarmee ziekenhuis organisaties zich beter kunnen profileren”
      Ja hier heb ik er vast eentje
      1. Ziekte preventie tips (hoe word ik snel beter)
      2. Gezondheids bevorderende tips (hoe blijf ik gezond)
      zodat je zolang mogelijk WEG kan blijven uit een ziekenhuis en een lang, gezond en gelukkig leven blijft houden! De gebouwencomplex heet niet voor niets een ZIEKEN-huis i.p.v. een herstel of genezings-oord!!

      Houd jullie webmonitor voor de zorg dit soort zaken ook bij Robert?

      Genezen kun je zelf… mits je de juiste kennis kunt vinden en je eigen verantwoordelijkheid wilt nemen!

      Login om te reageren
    3. Jan Bos schreef:
      27 april 2009 om 07:53

      De specialist schreef op een memo de naam van de ziekte en adviseerde op internet maatreens te zoeken. Veel van geleerd.
      Voor mijn eigen ‘longaderisolatie’ de term in het engels vertaald en tenslotte de gewenste informatie gevonden op de site van een Amerikaans ziekenhuis. Daar stond meer in dan in de folder van het eigen ziekenhuis. Inderdaad geen reclame.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs