Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Hebt u al een Podcast-strategie?

05 oktober 2006 - 22:003 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Fred van der Molen
Fred van der Molen

Tot mijn eigen verbazing ben ik een intensieve podcaster geworden. Dat klinkt meer nerdy dan het is. Ik heb me alleen geabonneerd op een aantal dierbare radioprogramma’s van de publieke omroep en beluister die nu via mijn iPod op een moment dat het mij uitkomt.

Nieuwe afleveringen worden op mijn iPod gezet, zodra ik die aansluit op mijn computer. Prachtige technologie.

Voor degenen die het is ontgaan: podcasts zijn audio- en soms ook videobestanden die je kunt afspelen via computer, pda of mp3-speler. Je zou podcasts kunnen omschrijven als audio-RSS of video-RSS. Misschien moeten we dat ook nog wel eens, want Apple claimt sinds kort het intellectuele eigendom op alle termen met ‘pod’.

Het onderscheidende aan deze pushtechnologie gebaseerd op RSS 2.0 en XML is het gemak waarmee informatie wordt gedistribueerd tot en met je mp3-speler aan toe. Dat gemak is zo evident dat je geen visionair hoeft te zijn om te voorspellen dat deze technologie de komende jaren in het kielzog van e-mail en instant messaging ook de bedrijfsomgeving zal binnenmarcheren. Er worden al conferenties met titels als ‘Corporate podcasting summit’ over het onderwerp georganiseerd. Vandaar mijn vraag: heeft uw bedrijf al een podcaststrategie?

Momenteel gebruiken de meeste zakelijke pioniers podcasts vooral als marketinginstrument. Witgoedfabrikant Whirlpool maakte bijvoorbeeld een serie programma’s onder de titel ‘The American Family’. Dat zijn geen reclames voor wasmachines, maar interviews over gezondheid en opvoedingskwesties. Een soort gesponsorde radioprogramma’s dus, maar dan via internet thuisbezorgd. Reclamejongens noemen dat tegenwoordig ‘narrowcasting’.

Interessanter is dat podcasts ook buiten de sfeer van pr en reclame opgang maakt in het bedrijfsleven. Onze eigen ict-sector loopt daarin voorop. Bedrijven als Cisco, HP en IBM gebruiken podcasts in toenemende mate voor interne communicatie, opleiding en technische ondersteuning. IBM is in oktober 2005 gestart met de productie van podcasts voor IBM’ers en partners en maakt en distribueert die met eigen software: Podcast Publishing Pilot. Inmiddels heeft het bedrijf al een paar duizend podcasts gemaakt. Meestal gaat het om geluidsbestanden maar sommige podcasts bevatten ook video en illustraties. Bij Cisco zijn podcasts inmiddels ook een geïntegreerd onderdeel van educatie- en communicatieprogramma’s. En zo kun je in de file op weg naar huis niet alleen luisteren naar de nieuwste Red Hot Chili Peppers maar ook naar ‘Cisco and IBM: availability voor IBM’s AIX, met als gasten Vic Peltz (IBM) en Mark Allen (Cisco). Als dat geen vooruitgang is.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    Netwerk, hub, organisaties
    ActueelData & AI

    Ook Amsterdam krijgt eigen ai-hub

    ActueelCarrière

    Grens tussen cio en cto vervaagt

    OpinieData & AI

    Process intelligence: gamechanger voor supply chain-optimalisatie

    Trein, spoor
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nokia moderniseert GSM-R-netwerk Prorail

    AchtergrondCarrière

    Microlearning: leren in minuten in plaats van dagen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs