Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Kees Koomen, nobel

15 december 2006 - 13:454 minuten leestijdAchtergrondGovernance & PrivacyNobel
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Voorheen schreef men nog nobel met een hoofdletter, maar tegenwoordig wordt de naam volledig in kleine letters geschreven. Het bedrijf startte in 1989 en is inmiddels onder leiding van Kees Koomen (50) uitgegroeid tot een bedrijf met 225 mensen in dienst. Koomen begon in 1995 als commercieel directeur bij nobel; in 2001 schopte hij het tot algemeen directeur.

1 Wat was je meest succesvolle deal ooit?

Koomen denkt even na. “Ik heb een aantal zaken mogen opbouwen (ook bij nobel), waarbij sommige deals belangrijk waren voor de acceleratie van het bedrijf. Bij nobel was dat onder andere een Compaq-deal met KPMG. Van niets werden we uiteindelijk 100 procent leverancier.”

2 Welke andere reseller mag altijd bij jou aankloppen?

“Wij hebben geregeld overleg met andere resellers over de business en problemen die er zijn. We praten dan over personele zaken en filosoferen over de toekomst. Daarom mogen AAC Cosmos, Kender Thijssen en VCD Automatisering altijd bij me aankloppen.”

3 Exact of Microsoft?

“Hmm, dan ga ik toch maar voor Microsoft, maar alleen omdat alle applicaties van Exact zijn gebaseerd op Microsoft. eSynergy van Exact is de mooiste applicatie die ik ken en Microsoft kan daar nog niet aan tippen.”

4 Wat is het grootste probleem van het Nederlandse ict-kanaal?

Koomen slaakt een diepe zucht. “Wat wij als probleem maar ook als uitdaging hebben ervaren, was de overgang van een logistieke naar een dienstverlenende organisatie. Ik kan me voorstellen dat zoiets momenteel bij meerdere partijen speelt.”

5 Windows Vista of Windows XP?

“De toekomst ligt bij Vista. Wij richten ons op de toekomst en met Vista zijn heel mooie business cases te bedenken waarin ondernemers willen investeren. Maar als een klant op een stabiele manier werkt met XP en tevreden is, moet hij het lekker laten doordraaien.”

6 nobel, Van Dijk of partners?

Koomen lacht even om de referentie naar de oude naam van het bedrijf. “nobel is een dijk van een bedrijf dat zich richt op partnerships. Kijk maar eens in de Dikke Van Dale bij ‘nobel’: daar wil je als bedrijf wel mee geassocieerd worden. En wat Van Dijk betreft: die heb ik nooit gekend.”

7 Wat is een goede lead?

“Tja, daar vraag je me wat.” Koomen denkt even na.
“De klant moet serieus op zoek zijn en het moet in je portfolio passen. Een Mercedes-dealer verkoopt ook geen BMW.”

8 Komt je opleiding van pas in je huidige functie?

“Na mijn middelbare school wilde ik maar één ding en dat was sportleraar worden, maar ik werd niet tot de ALO toegelaten. Toen ben ik maar landmeetkunde aan de HTS gaan doen. Ik haakte af omdat het voornamelijk werk achter de tekentafel was, maar de rekenkennis komt me nu wel van pas. Verder heb ik nog een opleiding in de topsport gedaan en schopte ik het tot het Nederlandse volleybalteam. Dat heeft me als mens gevormd, omdat ik leerde mijn doel te bereiken door dingen te doen en te laten.”

9 Topsporter of topmanager?

“Als topsporter heb ik mezelf al bewezen, dat heb ik
succesvol afgerond. Het is een grotere uitdaging om topmanager te worden en ik ben elke dag bezig om dit te realiseren. Als ik later achter geraniums zit en mijn leven overzie, kan ik echter pas zeggen of ik het beter als topsporter of als topmanager heb gedaan.”

10 Wat is je grootste triomf geweest?

Het antwoord is even snel als duidelijk: “Die is er nog niet geweest. Ik heb mezelf in mijn pubertijd voorgenomen het woord ‘hadden’ zo min mogelijk te gebruiken. Geen ‘had ik maar’. Tot op heden kan ik zeggen dat ik het zowel zakelijk als in de sport en privé goed doe. Het woord ‘hadden’ heb ik nog niet hoeven gebruiken: mijn persoonlijke triomf dus."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: AIV waarschuwt Nederland, Centric verwerft meerderheidsbelang in Twelve (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Van data-marktplaatsen tot dark data: de rol van authenticiteit in ai

    OpinieSecurity & Awareness

    Iot-beveiliging: het vergeten risico in cybersecuritystrategie

    Europese Unie
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-fits-all-oplossing voor soevereine EU-cloud

    lui
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Waarom ‘leverancier van jouw leverancier’ groot risico kan zijn

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs