De pc-industrie maakt weer hoogtijdagen door. Vooral sinds begin dit jaar kopen veel Nederlandse consumenten krachtige nieuwe pc’s met de nieuwste software en allerlei extra features. Wat mij daarbij opvalt, is dat vooral de lokale Nederlande pc-bouwers – de systembuilders – het erg goed doen. Dat is opmerkelijk, omdat de lokale pc-merken de afgelopen jaren steeds meer onder druk zijn komen te staan van de grote, internationale pc-fabrikanten. Ze zijn er blijkbaar in geslaagd om de Nederlandse consument ervan te overtuigen dat een krachtige pc met meer dan alleen de basisfunctionaliteit, wel degelijk de moeite waard is. Uit dit succes blijkt toch maar weer eens dat de wat kleinere spelers op de markt een belangrijke rol vervullen in het totale kanaal.
Er zijn een aantal redenen voor dit succes te noemen. Lokale pc-bouwers hebben vaak een kortere time-to-market en kunnen zo beter inspelen op veranderende behoeften. Zo blijkt dat pc-kopers meer dan verwacht kiezen voor uitgebreidere opties of luxere versies van softwareproducten. Dit levert niet alleen een directe omzetverhoging op – doordat deze versies iets meer kosten dan de eenvoudigere edities – maar ook nog tal van extra kansen voor cross- en upselling. Denk bijvoorbeeld tv-tunerkaarten en afstandsbedieningen voor media center-toepassingen, grotere lcd-schermen of surround-sound speakersystemen, maar ook extra geheugen, usb-harddisks, etc.
De consument van nu wil meer dan alleen surfen, e-mailen en chatten. De pc is het apparaat geworden waarmee ze tv kijken en opnemen, gemakkelijk digitale foto's en video's bekijken en uitwisselen, games spelen en nog veel meer. Ik wil daarom alle pc-bouwers feliciteren die al van deze nieuwe kansen hebben geprofiteerd. En voor de overigen is de boodschap duidelijk: dit is hét moment om potentiële kopers meer te bieden dan de voordeligste of de eenvoudigste opties.
Erik Dams
OEM Channel Manager bij Microsoft Nederland