Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Wie wil er nog eigenaar zijn?

15 december 2016 - 09:523 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie

In het kielzog van de digitale transformatie bieden bedrijven steeds meer zaken aan ‘als een dienst’. Voor de klant betekent dit een welkome verschuiving van Capex naar Opex en een garantie op de laatste technologieën zonder de noodzaak voor hoge investeringen. Hele infrastructuren worden door clouddiensten vervangen en het usage based model wordt langzaam maar zeker de norm. Maar wie wordt eigenlijk de eigenaar van al deze apparatuur?

De digitalisering dwingt veel bedrijven hun businessmodel en klantrelatie op de schop te nemen. Wie niet meebeweegt, kan immers zomaar ‘de volgende Kodak’ worden. Nieuwe technologieën spelen vaak een grote rol in deze nieuwe concurrentiestrijd: wie biedt zijn klanten de beste gebruikservaring? Wie maakt het net wat makkelijker om vervolgaankopen te doen? Wie zorgt voor de meest verregaande personalisatie?

De technologische middelen die bedrijven hiervoor in kunnen zetten, vullen een steeds breder spectrum. Neem bijvoorbeeld een doorsnee fitnessketen. Er wordt informatie over de bezoekers verzameld via de tourniquets bij de ingang of via ledenpassen. Er worden gepersonaliseerde trainingsprogramma’s aangeboden, die passen bij de behoeften van de bezoeker. Zelfs de fitnessapparatuur is tegenwoordig uitgerust met allerhande slimme technologie waar een flink prijskaartje aan hangt. Fitnessketens moeten dan ook meer risico’s nemen in dit tijdperk om de concurrentie voor te blijven en hebben niet de luxe om lang na te denken, of nieuwe diensten uit te stellen. Als je wacht, ben je te laat en gaat de concurrentie er met de winst vandoor. 

Eigendom loont niet meer

De technologieën volgen elkaar echter in zo’n hoog tempo op, dat bedrijven de investeringen niet meer zelf kunnen en willen doen (je wilt tenslotte geen eigenaar zijn van tweeduizend monitoren die volgend jaar alweer verouderd zijn). Deze organisaties zijn daarom afhankelijk zijn van externe partijen die diensten, expertise en hardware as a service leveren.

Op dit moment zien we bijvoorbeeld dat veel systeemintegrators het bezit van hardware overnemen van hun klanten. Dat gaat nu nog goed, maar naarmate deze trend zich voortzet en de klantvraag groeit, zal het voor hen niet meer haalbaar zijn om het bezit van al die hardware te financieren. Wanneer een leverancier van opslagdiensten tegemoet wil komen aan de stijgende vraag van klanten naar pay per use opslag, dan moet hij kostbare opslagapparatuur inkopen. Voor twee of drie klanten lukt het meestal nog wel, maar wordt de vraag groter, dan is het voor deze partijen niet meer haalbaar om de hardware te financieren. 

Holland’s next top investor

Ook de fabrikant wil de apparatuur liefst zo snel mogelijk uit de boeken na productie. En dat stelt ons voor een aanzienlijk probleem: de implementatie van het usage based model loopt tegen zijn limieten aan en er zijn niet veel partijen op de markt die het eigendom willen claimen. Hoe nu verder? Niemand lijkt het te weten en niemand lijkt er heel hard over na te denken. Maar er moet wel een oplossing komen op niet al te lange termijn. Er moeten investeringen worden gedaan, maar niemand wil die op zijn balans. Een vooralsnog onbekende, kapitaalkrachtige vierde partij zal het eigenaarschap op zich moeten gaan nemen en de apparatuur moeten ‘leasen’ aan bedrijven. Wie dit is, zal de tijd uitwijzen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    2 reacties op “Wie wil er nog eigenaar zijn?”

    1. dino schreef:
      21 december 2016 om 17:53

      Meebewegen met de fitness apparatuur,
      in steeds hoger tempo anders gaat de concurrent er met de winst vandoor …

      Hoe nu verder ? Gartner as a Service.
      Kapitaal krachtige partijen die hardware bezitten ? Amazon, Google, Azure
      Wat was het probleem nou ook alweer ?

      Nee, dan Gratis bier. Dat vraagstuk is veel structureler van aard.
      Wie gaat dat nou eens financieren ?

      Login om te reageren
    2. Erwin van Bilsen schreef:
      21 december 2016 om 22:32

      Bedrijven willen meer en meer terug naar hun core business. Voor een patat fabriek is dat patat maken en niet het runnen van een IT infrastructuur.
      Cloud bedrijven als Rackspace en NTT spelen daar op in door buiten de infrastructuur as a service ook managed service diensten te bieden.
      Een patat fabriek wil wel SAP gebruiken, maar wil zich niet bezig houden met servers, Storage systemen, OS en databases. NTT, Rackspace en anderen nemen bij deze bedrijven deze last uit handen. Naast de infrastructuur, het beheer worden ook vaak de benodigde licenties in een pay as you go model geboden.
      Terug naar de code business is het credo.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Prinsesjesdag

    Innovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    Overheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    Data & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    Data & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs