Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
online training

Weg met e-learning: vijf voorwaarden voor microlearning

12 december 2016 - 09:103 minuten leestijdOpinieSoftware & Development
Carlo van Schijndel
Carlo van Schijndel

Heb je net een interessante opleiding gevonden die voldoet aan je wensen en tegen een redelijke prijs, blijkt dat die het komende halfjaar niet wordt aangeboden. Het overkwam mij toen ik voor een collega een geschikte opleiding zocht. Gelukkig is er dan e-learning. Ideaal voor een situatie als deze.

De grote vraag is echter of e-learning ook een effectief middel is. Want wat blijft er van een eenmalige injectie van kennis hangen in het hoofd van de deelnemer? Een betere oplossing is in mijn ogen om de grootschalige digitale opleidingstrajecten in te ruilen voor kleinere oplossingen. Ook wel bekend als microlearning. Aan de hand van vijf aspecten leg ik uit waaraan deze vorm van leren moet voldoen.

1. Learning bites
Bied de leerstof aan in hapklare brokken die niet langer duren dan vijf of tien minuten. Eenvoudig te verteren, te begrijpen en te herinneren. Door de content gefragmenteerd aan te bieden, wordt de cursist gedwongen te focussen op één onderwerp. Het past bovendien prima in een drukke agenda. Denk aan dat halfuurtje tussen twee afspraken in. Een prima moment voor een learning bite om wat kennis op te frissen.

2. Afwisseling
Door alleen twintig uur e-learning in honderdtwintig stukken van tien minuten te verdelen, red je het niet. Afwisseling is belangrijk. Het moet een mix zijn van artikelen, video’s, simulaties en infographics. En dat gecombineerd met korte, doelgerichte opdrachten. Leren is immers geen doel op zich. Je wilt dat de cursist het geleerde kan toepassen in een praktijksituatie, liefst direct. Rekening houden met verschillende leerstijlen en de leerstof op verschillende manieren aanbieden. Dan blijf je als deelnemer gemotiveerd en kijk je snel weer uit naar de volgende learning bite.

3. Mobiel
Een absolute voorwaarde is het mobiel ontsluiten van de content. Leesbaarheid op telefoon of tablet is belangrijk. Om overal en op ieder moment te kunnen leren, moeten cursisten de content ook te allen tijde kunnen benaderen. Omdat je niet 24 uur per dag online kunt zijn, moet je de content ook kunnen downloaden om deze offline te bestuderen. Handig om bijvoorbeeld in de trein of het vliegtuig te studeren. Learning bites voor onderweg.

4. Lagere prijs
Door de korte duur is de ontwikkeltijd beperkt en minder kostbaar dan bij een traditionele e-learning. Er zijn geen uitgebreide storyboards vooraf nodig, of de inhuur van ervaren e-learning-ontwikkelaars. In plaats daarvan maak je veelal gebruik van bestaand materiaal. Groot voordeel voor de cursist, want je kunt de prijs laag houden. Bovendien is het voor jou relatief eenvoudig om een module aan te passen of toe te voegen. Op die manier houd je de inhoud actueel en kun je snel inspelen op veranderingen.

5. Blended
Met alleen elektronische leermomenten ben je er nog niet. Een waardevolle toevoeging kan een coach zijn, die de cursist helpt om het geleerde in de praktijk te brengen. Of een bijeenkomst waar de studenten elkaar ontmoeten om ervaringen uit te wisselen. Of wat dacht je van een case waar ze met elkaar aan samenwerken gedurende het leertraject?

Niet altijd geschikt
Is microlearning geschikt voor elk soort training of opleiding? Zeker niet. Door de gefragmenteerde content is het vooral geschikt voor het verwerven, herhalen en opfrissen van kennis. Voor het aanleren van vaardigheden of bij complexe leerstof die zich niet in tien minuten laat uitleggen, zijn andere methoden beter. Het leren bespelen van een muziekinstrument of het aanleren van een nieuwe programmeertaal lijken me lastig om op deze manier te leren. Maar de collega voor wie ik een opleiding zocht, zou hiermee zeker geholpen zijn.

Meer over

eHRM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    online training
    ActueelOnderwijs

    Twente ontwikkelt standaard voor e-learningplatform

    11 reacties op “Weg met e-learning: vijf voorwaarden voor microlearning”

    « Oudere reacties
    1. Carlo van Schijndel schreef:
      19 december 2016 om 08:57

      Bedankt voor jullie reacties.

      De kwaliteit van de inhoud blijft wat mij betreft het allerbelangrijkste. Of het nu een MOOC, eLearning, boek of wat dan ook is. Als het inhoudelijk niet aantrekkelijk of niet up-to-date is gaat het sowieso niet werken. Daarnaast zul je als lerende ook een soort intrinsieke motivatie nodig hebben om iets te bereiken. Je moet ook willen leren. En ja, ik ben ook wel eens afgehaakt met MOOC’s, webinars en eLearning. Gewoon omdat het ze slecht waren. Maar ook dat is eigenlijk niets nieuws. Iedereen kan zich wel een klassikale training herinneren, die tegen is gevallen. Een slechte trainer, verouderde inhoud of veel te veel slides.

      Techniek is slechts een middel, geen doel op zich. Dus het maken van didactisch goed materiaal blijft belangrijk. Ook in de toekomst. Maar de techniek gaat ons daarbij wel helpen!

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs