Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Studie naar zelfrijdend vervoer in Amsterdam

11 november 2016 - 09:494 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie2getthere
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Een team van architecten en stedenbouwkundigen, dataspecialisten, mobiliteitsadviseurs en een producent van automatische voertuigen hebben een studie gedaan naar de inzet van zelfrijdend vervoer in Amsterdam. Daar is een plan uitgerold voor een hub in het stationsgebied Amsterdam Lelylaan waar passagiers overstappen op zelfrijdend vervoer. Volgens het team is het plan enthousiast ontvangen door de gemeente en Rijkswaterstaat.

Het gaat om een studie in opdracht van de Bond Nederlandse Architecten (BNA). Met medewerking van Rijkswaterstaat en de gemeente Amsterdam, heeft een multidisciplinair team bestaande uit UNStudio (architecten/stedenbouwkundigen), Goudappel Coffeng (adviseurs mobiliteit), Geophy (dataspecialisten) en 2getthere (producent automatische voertuigen) samengewerkt aan een studie naar de mogelijkheden voor integratie van infrastructurele en stedenbouwkundige ontwikkelingen rond de Amsterdamse ringweg A10 en het gebied Lelylaan.

Eén van de meest opvallende voorstellen uit die studie is een plan voor zelfrijdend vervoer. In het voorstel met de naam The Hub ontstaat een plek waar reizigers de mogelijkheid krijgen over te stappen van eigen vervoer op openbaar vervoer; van benzineauto’s op elektrisch vervoer; een overstap van auto naar fiets of te voet. Naast parkeervoorzieningen, restaurants en winkels, is er bij The Hub ook een stop voor zelfrijdend vervoer, een nieuw alternatief voor openbaar vervoer. In het plan bieden automatische voertuigen van 2getthere vervoer naar het centrum Amsterdam.

Het gaat om zogenoemde CityPods. Dat is de derde generatie van zelfrijdende voertuigen van dat bedrijf waarvan in januari 2017 een nieuw prototype wordt getoond. ‘Het delen van een vervoersmiddel is cruciaal om binnensteden duurzamer te maken en meer ruimte en leefbaarheid te creëren. De trends van gedeeld gebruik, elektrische mobiliteit en automatisch rijden komen samen. De voordelen van de ene trend worden synoniem met de ander. Gedeeld gebruik van vervoersmiddelen, met andere woorden openbaar vervoer, is een voorwaarde om het aantal auto’s in de binnenstad te verminderen’, aldus Robbert Lohmann, chief operation officer van 2getthere. In het geval van de verbinding vanaf station Amsterdam Lelylaan, kan het systeem duizend personen per uur per richting vervoeren, waarbij gemiddeld elke 75 seconden een voertuig vertrekt. Lohmann heeft nog geen idee of, en zo ja op welke termijn, de gemeente het plan voor zelfrijdend vervoer zal starten.

Nieuw OS voor IoT

Hij benadrukt dat er nog tal van uitdagingen liggen rondom zelfrijdend vervoer in stadscentra. ‘De mate van zelfrijdendenheid is op dit moment alleen nog mogelijk met een stuart aan boord. Die staat stand-bye als chauffeur voor als er moet worden ingegrepen. Als er op termijn zonder zo’n safety driver gereden kan worden, vergt dat ook aanpassingen aan de omgeving.’ Hij zegt ook dat gewenst gedrag belangrijk is, bijvoorbeeld van voetgangers en andere weggebruikers.

Op dit moment rijden de zelfrijdende voertuigen van 2getthere op bedrijventerrein Rivium in Capelle aan de IJssel. Lohmann: ‘Die technologie is inmiddels alweer zo’n vijftien jaar oud. We zijn nu bezig met derde generatie van ons zelfrijdend vervoer waarvan we in januari 2017 met een prototype komen. We hebben het besturingssysteem vernieuwd voor betere integratie met andere ict-systemen en IoT-apparatuur. Ook is de batterij verbeterd. Voor gebruik in de Golfstaten is de wagen uitgerust met airco en het prototype heeft twee gestuurde assen waardoor het voertuig niet hoeft te keren op het eindpunt, vertelt Lohmann.

A10

De studie is gebaseerd op een probleemstelling waarbij de ringweg A10 een barrière vormt tussen het gebied binnen en buiten de ring en de ontwikkeling van deze zones vertraagd wordt. Die situatie geld ook voor andere steden. Volgens de onderzoekers stimuleert de bevolkingsgroei van de ontwikkelingen van de gebieden verder buiten de stad, waardoor er de mogelijkheid ontstaat snelweg en stad te integreren, nieuwe woonvormen te genereren en de mobiliteit voor toekomstige bewoners te verbeteren.

‘Het resultaat van de studie richt zich op het toevoegen van nieuwe programma’s en voorzieningen om de in eerste opzicht tegengestelde kwaliteiten van de A10 en stad naar elkaar toe te brengen en de toegankelijkheid te verhogen, om zo de buurten rondom de ringweg aantrekkelijker te maken en van toegevoegde waarde te zijn voor Amsterdam’, schrijven de betrokken partijen in een gezamenlijk bericht.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    ‘Zwarte doos voor zelfrijdende auto is noodzaak’

    file
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eurofiber doet mee aan EU-project zelfrijdende auto

    OpinieGovernance & Privacy

    De weg vrij voor de zelfrijdende auto

    Computable.nl
    OpinieSecurity & Awareness

    ICT zelfrijdende auto moet privacy waarborgen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Google: zelfrijdende auto in 2015 de weg op

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Minister test zelfrijdende auto op A10

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs