Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Effictiviteit anti-spamwet VS twijfelachtig

24 november 2003 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sytse van der Schaaf
Sytse van der Schaaf

De nieuwe Amerikaanse antispamwet die het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden vorige week heeft goedgekeurd maakt alleen een deel van de ongevraagde commerciële e-mail illegaal.

De basis van de nieuwe wet wordt gevormd door een opt-out principe. Amerikaanse burgers en bedrijven krijgen de mogelijkheid om bij een instantie aan te geven dat zij geen prijs stellen op het ontvangen van spam. Deze adressen mogen vervolgens niet meer met ongevraagde commerciële e-mail bestookt worden.
 
De instantie die in de wet aangewezen is om deze taak uit te voeren, de Amerikaanse Federal Trade Commission, heeft echter aangegeven niet over de middelen te beschikken om zo’n lijst goed te kunnen beheren. Deze instantie houdt nu al de in de VS erg populaire database bij van huishoudens die niet langer met commerciële telefoontjes lastig gevallen willen worden.
 
Ook moeten alle commerciële e-mailberichten van een mogelijkheid voorzien zijn, waarmee de ontvanger aan kan geven voortaan geen spam meer van de afzender te willen ontvangen. E-mailberichten waarin afzenders gerotzooid hebben met het onderwerpveld of afzenders die zich verschuilen achter een nepadres zijn voortaan ook illegaal. Bedrijven die zich niet aan deze regels houden kunnen een forse boete van miljoenen dollars tegemoet zien en zelfs een gevangenisstraf van vijf jaar.
 
Europese landen zijn sceptisch over de nieuwe Amerikaanse wet. De Europese Commissie heeft in zijn recente antispamrichtlijnen gekozen voor het opt-in principe. Alleen als burgers en bedrijven expliciet hebben aangegeven commerciële e-mail van een instantie te willen ontvangen mogen zij deze informatie ook sturen. Het merendeel van alle spam komt echter uit de VS, die dit opt-in principe niet ondersteunt. Algemeen wordt verwacht dat de nieuwe Amerikaanse wet het spamprobleem niet zal verkleinen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    Ministerraad steunt verbod ongevraagde bedrijfsspam

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs