Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Grote kans op succes bij werving via Internet

23 juli 1998 - 22:00AchtergrondCarrière
Michiel Couzy
Michiel Couzy

Internet is een zeer goed medium om vacatures aan te bieden. Uit cijfers van onderzoeksbureau Pro Active blijkt namelijk dat de beroepsbevolking goed is vertegenwoordigd onder de Internet-gebruikers.

De meerderheid heeft een leeftijd tussen de 25 en 54 jaar en tweederde van de gebruikers heeft een opleiding op hbo of universitair niveau. Meer dan de helft heeft meer dan vijf jaar werkervaring. De meerderheid van de ondervraagden is op zoek naar een baan. Ook surfen steeds meer vrouwen op Internet. Bijna 25 procent van de gebruikers is vrouw.
Pro Active heeft het onderzoek ‘Internet en arbeidsmarkt’ in maart uitgevoerd. De dagbladen blijven de belangrijkste bron voor oriëntatie op de arbeidsmarkt. Toch betrekt al tweederde van de ondervraagden Internet bij hun zoektocht naar een nieuwe baan. Steeds meer aangeboden vacatures op Internet vallen buiten de automatiseringsbranche. Werkgevers bieden ook functies aan op het gebied van marketing, verkoop, communicatie en administratie.

Betrouwbaar

Ruim 60 procent van de respondenten noemt Internet een betrouwbaar kanaal voor het oriënteren op een baan. De meerderheid van de ondervraagden die ervaring hebben met het zoeken naar werk via Internet is positief over dit medium. Snelheid van communicatie met de werkgever en de actualiteit van het vacature-aanbod zijn de belangrijkste argumenten voor het gebruik van het wereldwijde web. De waardering voor het voeren van sollicitatiegesprekken en het afnemen van psychologische tests via Internet is niet groot.
De ondervraagden noemen ontoereikendheid van het aanbod de voornaamste reden om niet via Internet naar een baan te zoeken. Ook sturen veel gebruikers hun persoonlijke gegevens liever niet over het netwerk. Het onderzoek geeft verder aan dat Nederlanders niet willen betalen voor een selectie aan passende vacatures. Ze hebben wel oren naar een no cure no pay-systeem, waarbij de gebruiker pas betaalt als hij een baan heeft gevonden.   MC
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Cloudsecurity
    ActueelSecurity & Awareness

    De zware uitdaging van cloudbeveiliging

    ActueelData & AI

    Europese beurzen voor grensverleggend UvA-onderzoek in it

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs