Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Siemens blijf onduidelijk over SBS en Com

28 april 2005 - 10:31ActueelCloud & InfrastructuurSiemens
Redactie
Redactie

De publicatie van de kwartaalresultaten van de Siemens groep geeft niet veel duidelijkheid over de toekomst van de kwakkelende mobiele activiteiten (Com) en ict-diensten (SBS).

In het eerste kwartaal van 2005 boekte de Siemens groep een omzet van 36,7 miljard euro, een stijging van 2 procent, en een nettowinst van 1,78 miljard euro, een groei van 16 procent. Bovendien heeft de groep in de voorbije drie maanden verschillende overnames gerealiseerd voor een totaalbedrag van drie miljard euro. Het werknemersbestand is in de afgelopen periode gestegen met 10.000 mensen, tot een totaal van 440.000.

In het eerste kwartaal presteerden alleen de afdelingen Information & Communication (ook wel Com genoemd) en Siemens Business Services ondermaats. Die liggen dan ook sinds enkele maanden in het vizier. “Alle onderdelen van de groep zullen de beoogde doelstellingen in de 18 tot 24 komende maanden moeten behalen”, zegt Klaus Kleinfeld, president en ceo van Siemens.

Wat Com betreft heeft Siemens besloten om de activiteit te reorganiseren en een aparte entiteit te creëren voor zijn mobiele telefoons, Gigaset telefoons en settop boxes. De switch-systemen, umts-netwerken, Voice over IP (waarover recent een akkoord is gesloten met Skype) en de optische netwerktechnologie blijven wel binnen de onderneming.

 

Na de herstructurering denkt Siemens een of meerdere partners te vinden, maar het beklemtoont wel dat het merk Siemens behouden blijft. “De bruid is zo al mooi”, aldus Kleinfeld.

Bij SBS (ict-diensten) blijft het orderboekje wel vollopen, bijvoorbeeld met het tien jaar lopende uitbestedingscontract met de BBC ter waarde van 2,7 miljard euro, of met het salarisbeheer van de Siemens groep in Duitsland. De productgerelateerde diensten staan echter onder zware druk in Duitsland. Sinds de verkoop van het Duitse filiaal Sinitec liggen dan ook alle opties op tafel. “Om tot een oplossing te komen, moeten we sneller actie ondernemen”, stelt Kleinfeld nog.


Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Siemens zou praten met CSC over verkoop SBS

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Siemens stoot productdiensten af naar Fujitsu-Siemens

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs